Trail by the Sea

door Koen de Vries

Als hardloper laat ik me graag verrassen, maar als het om trails gaat is het vaak prettig te weten wat je te wachten staat. Ik heb er in mijn atleliekleven nog maar twee gelopen en beide keren kwam ik in de slotfase voor onverwachte, of misschien wel onaangename verrassingen te staan. Mede daarom ging ik zondag met een mannetje en vrouwtje of 25 op pad om het hele parkoers van de Trail by the Sea te verkennen. Bij terugkeer bij hotel De Zeeuwse Stromen bij Renesse stonden er ruim 35 kilometers op de Garmin

Na 17 km even een rustpauze in het bos

.Een trail door de Kop van Schouwen kan nooit zo zwaar zijn als bijvoorbeeld door de Ardennen, maar toch mag je deze niet onderschatten. Het begint allemaal lekker rustig met een stuk over het strand, een duinovergangetje, weer terug op het strand en prachtige paadjes door de duinen. Een mooie gelegenheid om alvast lekker wat gas te geven, zou je denken.

Maar als je het mij vraagt, zou ik het niet doen. Na dat rustige begin krijg je na dertien kilometer na een zware klim vanaf het strand het dodemanspad voor je kiezen. En dat pad heet niet voor niets zo. Het is beslist geen traject voor mietjes. Als je dat gehad hebt, mag je je energie botvieren op de vele klimmetjes in het bos van Westenschouwen. Wie dat iets te enthousiast doet, wordt daar op de rest van het parkoers voor afgestraft.

En dat zou jammer zijn want vanaf kilometer 22, vanaf de Zeepeduinen, wordt het traject een stuk gemakkelijker. Er valt in het laatste deel (als zo vaak) een wereld te winnen. Nog even het mulle zand bij kasteel Haamstede door en dan wacht een lang vlak stuk waar je iedereen die te snel gestart is kunt inhalen. Uitgestelde vreugde! Het is echter niet allemaal rozengeur en manenschijn. De heren parkoersbouwers hebben een kilometer of zes voor het eind nog een smerig stuk paardenpad meegenomen en met nog drie kilometer te gaan mogen de deelnemers nog één keer het strand op. Dat gebeurt middels een lange, steile trap waar je je benen helemaal in de ratsmedee kunt lopen.

Doe dat niet, want die laatste 2,5 kilometer strand en de laatste duinopgang zijn, om maar eens een populaire term te gebruiken, retezwaar. Om dat laatste korte stukje kun je nog vele minuten verliezen. Ik herinner me nog de heer A. de W. uit T. tijdens de laatste kilometers van de Trail des Fantomes. Terwijl wij klimmend en klauterend onze laatste krachten aanspraken, hing hij dodelijk vermoeid in een boom te wachten op een nieuw restje energie. Dat kwam er uiteindelijk wel, maar de Zeeuws-Vlaming liep in dat laatste stukkie ten opzichte van ons wel een klein kwartiertje vertraging op.

De conclusie: wie na 22 kilometer nog snelheid in de benen heeft, loopt op zondag 26 februari een hele goede Trail by the Sea.

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Trail by the Sea

  1. je had mijn naam gewoon mogen vermelden hoor Koen, dat was toen weer een mooi leer moment voor mij. Ik heb ze alleen iets te vaak. We zullen zien of ik er iets van geleerd heb tijdens the trail run by the sea 😉

Geef een reactie

