Even (nou ja even) reageren

door Koen de Vries

Eigenlijk was ik van plan om een dezer dagen een beetje plagiaat te plegen door uit de ranglijst in de laatst verschenen Runners de beste Zeeuwse marathonlopers en -loopsters van 2011 te filteren. Twee stukjes van hardlopers die het functioneren van de PZC ter discussie stellen als het om de verslaglegging van atletiek gaat, nopen mij om eerst daarop te reageren. Zojuist zag ik een reactie van Cees van den Bulck binnenkomen over het vermeende gebrek aan aandacht voor de JaRocross. (zie dit blog, onder het item Tweede Jarocross). Cees, ik acht je mening hoog, maar hier sla je de plank toch behoorlijk mis.Om te beginnen: volgens mij heb je het grote verhaal dat Maurice Steketee over Jan Roose schreef aan de vooravond van de eerste JaRocross gemist. Het verscheen op een zaterdag in de serie ‘Lange Adem’. Groter dan die verhalen maken we ze niet (meer) bij de sportredactie. Wat een reclame voor een loop waarvan de eerste editie nog niet eens gehouden was!

Het argument dat het een officiële wedstrijd is, snijdt geen enkel hout. Ik was erbij als deelnemer aan die eerste wedstrijd, in Den Inkel bij Heinkenszand. Oké, Jan Roose had het prima georganiseerd. Maar aan wat had ik moeten zien dat het een officiële wedstrijd was? Aan het aantal toeschouwers (een stuk of tien)? Aan het geringe aantal deelnemers (in de categorie mannen 50+ precies twee)? Aan het feit dat iedere deelnemer na afloop een ontbijtkoek kreeg?

Wat mij betreft zegt de term officiële wedstrijd in dit soort gevallen weinig tot niets. Hier ga je natuurlijk niet steeds een groot stuk over schrijven. Weet je wel Cees dat de Zeeuwse Kustmarathon, die op 6 oktober zijn tiende editie heeft, geen officiële wedstrijd is? Moeten we er daarom maar wat minder aan doen?   

Ook Martijn de Kok  bekritiseert de PZC als het om nieuwskeuze gaat. Hij doet dat in een van zijn – overigens lezenswaardige – columns op atletiekzeeland.nl. Wat betreft de kop boven het artikel over de negentiende plaats van Tim Pleijte moet ik hem gelijk geven. Die prestatie was zo slecht nog niet.  Dat had beter gekund en gemoeten. Verder ben ik het op alle punten fundamanteel met hem oneens. Dat komt met name omdat ik de arrogantie heb te denken dat ik iets meer van journalistiek afweet dan Martijn.

We zouden te veel aandacht geven aan trimloopjes en te weinig aan echte wedstrijden.  Martijn vindt de aankondiging van de Tankloop (en enkele andere loopjes) een voorbeschouwing. Da’s wel erg veel eer. Ik zie het korte stukje als een soort van service naar deelnemers en organisatie.  Op Walcheren worden de Kerstloop en de Tankloop gehouden  op dagen dat de meeste mensen vrij zijn. Veel van hen willen dan weten wat er zoal te doen is. In alle geledingen van de PZC wordt daarom getipt, bij de regioredacties, bij de cultuur en ook bij de sport. Dat er na afloop een verhaal met een grote foto in de krant komt, heeft met twee dingen te maken. Met het grote aantal deelnemers en met het feit dat er weinig andere sportevenementen zijn. Dan pak je wel eens uit met iets wat er minder toe doet. Vergelijk het met het Indoorsoccertoernooi in Zeeuws-Vlaanderen.  Een niemendalletje, er zit niets officieels aan, maar wel een prestigieus evenement met heel veel publiek.   

En was het niet zo dat we het nieuws over de zesde plaats van marathonschaatser Erwin Mesu op het NK niet behoorlijk uitgebreid op de voorpagina van het sportkatern plaatsten? Daarop staan in de regel de belangrijkste prestaties/gebeurtenissen van het weekend of de dagen ervoor.   Dan ook nog even over belangrijke wedstrijden in Zeeland. Ik zou graag weten welke hij bedoelt. De Kustmarathon? De Zwinstedenmarathon? De Halve van Cadzand? Van al deze wedstrijden (waar vaak lang niet alle Zeeuwse toppers aanwezig zijn) doen we niet alleen uitgebreid verslag, maar hebben we meestal ook een lijvige voorbeschouwing in de krant.

Vindt Martijn dat we de Zeeuwse crosscompetitie te weinig belichten? Dat denk ik een beetje op te maken uit een van de eerste opmerkingen in zijn column:   Het enige dat ik zelf wilde bereiken is dat meer mensen zich aan de wedstrijdatletiek wagen en de competitie met elkaar opzoeken door in de winter te gaan crossen in competitieverband. Ikzelf  vind dat we jaar in jaar uit (te) veel aandacht aan dit evenement schenken. Zowel kwalitatief als kwantitatief stelt de crosscompetitie weinig voor.

Ik snap dat Martijn wil dat de crosscompetitie populairder wordt. Maar dan moet hij niet de schuld gaan steken, of zich afreageren op de PZC. Ik zou eens te rade gaan bij de organisatoren. Ruim vijftien jaar geleden schreef ik al eens een stukje over hun plannen om het steeds verder wegzakkende evenement op te schudden. Sindsdien is er nauwelijks iets veranderd. Vind je het gek dat er steeds minder mensen aan meedoen?  

Vandaar, beste Cees, dat ik waardering heb voor het initiatief  van Jan Roose om het Zeeuwse crossen op te waarderen. Jammer dat het nog niet erg aanslaat. Overigens ben ik het met  diezelfde Jan Roose totaal oneens als het gaat om de deelname van Zeeuwse toppers aan Zeeuwse wedstrijden. Als Zeeuwse toppers echt beter willen worden, dan zoeken ze concurrentie buiten de provincie.  Van strijden tegen anderhalve man en een paardenkop ga je niet harder lopen. Harde, keiharde concurrentie heb je nodig om je te verbeteren. Hoe meer vijanden op het parkoers, hoe beter. Ik kan vele Zeeuwse sporters opnoemen die dat begrijpen.  Gelukkig bevinden zich ook een paar atleten onder hen.        

Nou, nou. Het is een hele lap tekst geworden. Maar dit moest er even uit. Ik heb geprobeerd mijn mening genuanceerd op te schrijven. Dat zal volgens sommigen denk ik niet gelukt zijn. Schrijven is nu eenmaal een lastige karwei. Veel mensen lezen wat ze lezen willen. Ikzelf waarschijnlijk ook wel (een beetje). Nu ik dit optik, moet ik denken aan die maandagmorgen op de redactie na Feyenoord-Ajax. Eerst belde iemand op die woest was over het verslag in de PZC omdat het overduidelijk door een journalist met Ajax-sympathieën was geschreven. Ik had de hoorn nog niet neergelegd of een zwaar verontwaardigde Ajax-fan belde over hetzelfde stuk. Of we die verslaggever niet konden ontslaan omdat hij overduidelijk een Feyenoord-supporter was…

11 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

11 Reacties op “Even (nou ja even) reageren

  1. Even een misverstand uit de wereld helpen. Mijn wedstrijden zijn ook niet officieel. Een officiële wedstrijd moet je aanvragen bij de atletiekunie en moet aan allerlei voorwaarden voldoen. Dikwijls kunnen niet leden aan dergelijke wedstrijden niet meedoen als volwaardige deelnemers. Dat probeer ik zo anders op te lossen. Ik zit ook niet te wachten op massale deelname. Ik wil mooie wedstrijden, zoals afgelopen zondag bij de mannen. De atleten kunnen daar zelf voor zorgen als ze elkaar opzoeken in wedstrijden en dat hoeft niet altijd buiten de provincie te zijn. De concurrentie is daar ook niet altijd even sterk. Over publiciteit heb ik overigens niet te klagen gehad.

  2. Cees van den Bulck

    Koen,
    De grote voorbeschouwing van Maurice over de JaRo crossen heb ik niet gemist. Dat was voor Jan een mooi stuk publiciteit. Jan geeft zelf aan, dat zijn cross ook geen officiele wedstrijd is. Dan had ik het dus mis. En als het na de derde JaRo cross inderdaad blijkt, dat crossen in Zeeland niet (meer) aanslaat, dan denk ik dat Jan zijn conclusies trekt en dat de Westhoveloop volgend jaar geen concurrentie meer heeft. En misschien moet dan de organisatie van de Zeeuwse crosscompetitie dezelfde conclusie trekken. Doe maar een stratenloopcircuit, net als in de zomer. Succes gegarandeerd.
    Tot slot dank voor je uitgebreide reactie, Koen. Je hebt me grotendeels overtuigd.

  3. Erik Poppe

    Als je 100 man/vrouw vraagt wat het verschil is tussen een wedstrijdloop of een prestatieloop krijg je ook 100 mensen die daar anders over denken.
    Voor Jan Roose is het “een prestatieloop” als er een klok in een boom hangt en geen uitslag is!
    Dus Koen de jaro cross is een wedstrijd simpel toch!
    Zelf ga ik er vanuit dat een wedstrijd (afstand officieel gemeten) een loop is voor knau licentiehouders, maar waar evt. ook trimmers aan deel kunnen nemen (hiervoor een aparte uitslag, dus niet tussen de wedstrijdlopers)
    Trimmers kunnen zich zo meten met wedstrijdlopers en zelf gaan beslissen of ze in de uitslag er ook tussen staan (dus knau licentie aanvragen).
    Vermoedelijk komt dit de verenigingen ook te goede, voor een knaulicentie
    is een lidmaatschap noodzakelijk!
    Het is goed voor de sport als er meer officiele wedstrijden komen op alle afstanden, waar de recreatieve loper ook welkom is (geen bijprogramma!).
    Iemand die wil crossen doet lekker mee aan een cross.
    anderen lopen liever een trail, weg of baanwedstrijd.
    Voor velen gaat het ook om de gezeligheid, lekker bezig zijn en dat zie je terug met meer dan 500 lopers aan een start.
    Dus maak van 5 of 6 trimloopjes een echte officele wedstrijd, en wie weet is “de diefstal van Jan Roose zijn sport” ook eens opgelost.

  4. Jammer dat we aan de vooravond van de discussie a.s. vrijdag over de toekomst van de Zeeuwse atletiek de nadruk gaan leggen op de verslaggeving in de PZC en bij Omroep Zeeland. Daar wordt niemand beter van. Atletiek noemen ze wel de moeder der sporten. Het bestaat uit veel onderdelen, die we grofweg kunnen onderscheiden in lopen, springen en werpen. Het hardlopen van lange afstanden op de weg of door de natuur is verreweg het populairst. Moeten we al die andere onderdelen dan maar schrappen, omdat er toch bijna geen deelnemers zijn? Dat is wat we de laatste jaren gedaan hebben met onze baanwedstrijden. En bij de cross gaan we dezelfde kant op. Toch slaan deze wedstrijden bij sommige mensen wel aan. Moet je ze dat ontnemen? Belangrijke kampioenschappen worden nog steeds georganiseerd voor onderdelen, die voor de massa niet interessant zijn. Wil je daar mee tellen, dan zul je ook wedstrijdmogelijkheden moeten hebben. En om te beginnen het liefst in je eigen regio, waar je je kunt ontwikkelen. Ben je eenmaal op een bepaald niveau, zoek dan de sterke tegenstand op buiten de regio. Verder heb je als sterke atleet een voorbeeldfunctie. Hoeveel mensen zijn er aan hardlopen gaan doen, omdat ze Piet Vonck, John Vermeule, Kim Reynierse, e.a. in eigen provincie zagen hardlopen? De huidige toppers hebben dit niveau nog niet, maar bijvoorbeeld Martijn de Kok probeert wel om het algemene belang te dienen, door ook aan de minder populaire loopjes mee te doen. Ook omdat hij zo een betere hardloper probeert te worden en dat kan ik alleen maar beamen. I.v.m. de discussieavond heb ik voor mezelf een paar punten op een rijtje gezet met wat vragen, stukje geschiedenis en natuurlijk mijn bij iedereen bekende mening. Misschien ook wel eens aardig voor al die mensen, die niets of weinig van de atletiek weten en daarom alleen maar het populaire deel van het hardlopen verdedigen. Mail maar even jacroose@hetnet.nl en je krijgt het per omgaande. Je zult zien, hoe dikwijls ik het toch nog met jullie eens ben.

  5. jan van doorn

    Jan het is zo jammer dat je iedere keer weer teruggrijpt naar vroeger. Dat het toen veel beter was, dat er sneller gelopen werd enz enz. In geen enkele reactie, opmerking, commentaar hier in de blog word je gelijk daarin tegen gesproken. Ook is er voorzover mij bekent niemand die het crossen als onderdeel binnen de atletiek geen goed hart toedraagt. Wel… wek je wrevel met je naar ik weet goed bedoelde commentaren. Vooral de nieuwe lichting hardlopers voelen zich daarin ‘aangevallen’ in hun naar hun mening plezierige sportieve vrijetijdbesteding.

    Het streven naar een impuls voor alle atletiekonderdelen en evenementen juig ik van harte toe! En volgens mij ook de vele ‘nieuwe generatie’ hardlopers. Ook al zullen ze er naar ik vermoed voor zichzelf niet op zitten wachten. In dit verband hoop ik en neem ik aan dat de discussieavond het karakter en antwoorden gaan brengen over de TOEKOMST en de vele mogelijkheden van de atletieksport breed. Daarbij zullen moderne ‘marketing’ technieken (vraag en aanbod) en alle communicatiemiddelen van de hedendaagse tijd ingezet moeten worden! TOEKOMSTGERICHT voor een impuls voor alle vormen van de atletiek! Voor de promotie aan jongeren, Waar liggen hun interesses, wat kan atletiek hun brengen, Hoe dienen de atletiekclubs daar invulling aan te geven. Hoe denken de trainers daarover. enzovoort!

    Prachtige geschiedenis verhalen met respect voor de mensen die je noemt en de discussieonderdelen waar jij in je reactie hierboven verhaalt zijn mooi als reuniegespreksstof maar zullen ben ik bang niet leiden tot de frisse wervende nieuwe impuls voor de atletieksport in de regio. Al wens ik dat jou en iedereen van harte toe.

    Is het misschien handig om jou voorbereidde discussieverhaal hier op het blog te plaatsen?

  6. Koen, goed geschreven. Ben blij met jouw inhoudelijke reactie. Wat ik wil met mijn column is mensen prikkelen en discussie uitlokken. Zo nu en dan lukt dat. Wat ik niet wil is personen of media beledigen en ik hoop dat ik dat niet heb gedaan.

    Verder geen arrogant gebaar om jouw journalistieke kennis en kunde hoger in te schatten dan die van mij. Ik heb geen enkele opleiding in die richting en zeer weinig ervaring. Dat kan ik van jou niet zeggen.

    De crosscompetitie vind ik vrij aardig belicht worden door jullie, dus daarover geen kritiek. Trimlopen worden vaker wel meer belicht dan crossen (uit de competitie) en dat begrijp ik na jouw reactie en de mondelinge reactie van Maurice. Jullie maken een afweging in wat de lezer wil lezen en wat de waarde is van de sportieve prestatie(s). Qua deelnemers zijn trimlopen in Zeeland vaak beter (in kwantiteit) bezet dan crossen en om die reden krijgen ze meer aandacht. Qua niveau (kwaliteit) stellen ze overigens meestal minder voor dan de crossen, maar dat terzijde.

    Verder ben ik het met je eens dat betere atleten er meer aan hebben om buiten de provincie te lopen dan een JARO cross. De vraag is dan wel wie de betere atleten zijn, maar ik doe het allebei.

    De discussie wordt steeds levendiger en dat vind ik mooi.

    Wat we wel moeten voorkomen is dat er 2 kampen ontstaan. Daar lijkt het soms wel op. De trimmers en de wedstrijdatleten ofzoiets. Ik denk dat die 2 groepen elkaar juist moeten versterken in plaats van elkaar veroordelen. De uitdaging is hoe we dat kunnen bewerkstelligen.

    Wel vind ik dat wanneer je namen noemt van favorieten voor een loopje, je toch een soort voorbeschouwing schrijft. Maar laten we daar niet over muggenziften. Verder stond er een levensgrote sportfoto van de Kerstloop op de voorpagina van het sportkatern (boven het stuk over de Zeeuwse prestatie over het NK marathon schaatsen) en daarmee zeg je dan toch dat dat erg belangrijk sportnieuws was van dat weekend.

    Groet,

    Martijn de Kok

  7. Sjaak Sinke

    Om misverstanden te voorkomen. Om een atletieklicentie te krijgen is geen lidmaatschap van een vereniging nodig. Via de Atletiekbond (niet Koninklijk meer) kun je die individieel aanvragen. De opmerking: Tim moest zich tevreden stellen met de 19e plaats” kwam uit mijn computer. Wat ik daarmee aangeef is dat de beste Zeeuwse loper pas op de 19e plaats binnenkomt, wat aangeeft dat er nog werk aan de winkel is voor Tim en dat doet hij ook. ,,Ik loop in de Belgische wedstrijden om te leren hoe ik het beste een wedstrijd kan indelen. je mag daar niet je tempo laten verslapen want je wordt aan alle kanten voorbij gelopen”. Mijn vroeger baas wist het zeker: , ,Iedere publiciteit is goed”. Laten we daar als atleten blij mee zijn.

  8. Ik snap op den duur niets meer van de stukjes van Jan van Doorn. Ik grijp steeds terug naar vroeger? In bovenstaande reacties heb ik een paar namen genoemd uit het verleden als voorbeeld en al het andere gaat over nu. En als ik spreek over een beetje geschiedenis, bedoel ik de nodige feitenkennis, zodat al die mensen van de nieuwe hardloopgeneratie niet zomaar iets roepen over hun sport. Vooral op landelijke sites lees ik veel onzin. De nieuwe lichting hardlopers voelt zich “aangevallen” en dat mag blijkbaar niet. Maar als ik iets schrijf over mijn sport, die ze “afgepakt” hebben, is de wereld te klein. Ik kan me meer vinden in de ideeën van Erik Poppe en om zijn laatste opmerking kan ik hartelijk lachen. Mijn praatstukje ga ik hier niet publiceren, want dan krijg ik weer het verwijt, dat ik het gras voor de voeten van de discussie wegmaai. Vorig jaar zette ik mijn eigen hardloopquiz op dit blog en dat vond ook niet iedereen leuk. Zijn de mensen van de nieuwe lichting hardlopers vrijdag trouwens aanwezig?

  9. Tom

    Het probleem in heel deze discussie is dat ieder zijn sport op zijn eigen manier beleeft en dus ieder ook zijn eigen gelijk heeft. Wat mij wel stoort is dat het een soort goed/fout discussie dreigt te worden.
    Het mooie van de hardloopsport is dat je bijvoorbeeld samen met Gebrselassi de Zevenheuvenloop kunt lopen. Ik vraag me af, of Haille zich dan ook ergert aan al die gezelligheidslopers? Ik denk dat hij beseft dat ze ten eerste zijn startgeld betalen en ten tweede zorgen voor zijn populariteit.
    Zo werkt het in feite ook bij ons. Zonder al die minder prestatiegerichte trimmers, geen waardering voor de betere lopers. Als iedere wedstrijd in Zeeland maar twintig deelnemers zou lokken, dan zou de PZC hooguit vijf regels besteden aan de winst van Martijn de Kok in de Westhoveloop.

    Afgelopen voorjaar was ik bij zowel de Marathon Zeeuws-Vlaanderen, als de Pinksterwedstrijden. Twee totaal verschillende evenementen qua beleving en doelstelling, maar in mijn ogen wel allebei prachtige reclame voor de atletieksport. En van zowel het breedtesport, als het topsport evenement heb ik echt enorm genoten.

  10. jan van doorn

    Jan, Ik weet niet of er mensen van de nieuwe lichting voor de discrussieavond zijn uitgenodigd. Ik ben er niet bij. Had me in eerste instantie niet opgegeven (dom van mezelf). En er zijn nogal wat mensen aanwezig op uitnodiging. Ik heb geen uitnodiging gekregen. Dus vandaar…

    Jammer dat je mijn reacties niet snapt Jan….of zit ‘den angel’ een beetje te diep bij je? Ik vermoed zoiets omdat je nu terug grijpt naar landelijke sites waar je naar jou zeggen onzin leest van de nieuwe generatie lopers (je zoekt wel heel erg diep om je beweegredenen te onderbouwen).

    Je opmerking (bij herhaling) dat ze je je sport hebben afgenomen. Dat doet mij pijn en met mij meerderen. Dat woordje ZE daar bedoel je (ik vul dat in) de nieuwe lichting hardlopers waaronder ik toch mee? Het is helemaal niet de bedoeling om je je sport af te nemen. Ik respecteer jou je atletiek/hardloop beleving en je mooie herrineringen eraan. Maar Jan hoe je het ook draait of keert. Er zijn ‘volksstammen’ nieuwe hardlopers (ik vind dat trouwens een klote benaming) bij gekomen. AV’56 maakt een enorme ledengroei door met name doordat deze nieuwe lichting mensen binnen de club blijkbaar vinden, krijgen en geven wat ze zoeken. Die mensen ‘bevolken’ de atletiekclubs, vele wedstrijden, die ‘bepalen’ door hun deelname de nieuwe atletiekwereld. Ik heb het al vaker gezegd… join the club… kom er bij, doe mee! Je was jaren lid van de Goese atletiekclub. je hebt in die tijd ook veel betekend voor de club. Ik weet niet wat gebeurd is, wil dat ook niet weten maar je hebt je er destijds van gedistancheerd en bent je eigen weg gegaan. Dat is je goed recht. En nogmaals je intitiatieven om het crossen nieuw leven in te blazen die worden gerespecteerd. Maar jammer is het wel dat je energie nu voor een deel verloren gaat doordat je er voor koos je eigen weg te gaan. Daardoor mis je de beleving van nu BINNEN de atletiek- en hardloopclubs en maak je verkeerde conclussies en vooral doe je mensen pijn met de opmerking dat ze JOU je sport hebben afgenomen. Het is namelijk ONZE sport. Die word naar behoefte van de meerderheid in de vorm trainingen, wedstrijden en evenementen ingevuld. Ik weet zeker dat juist dankzij deze generatie lopers er een vervolg zal komen naar een nieuwe bloeiperiode van de baanatletiek, technische atletieknummers, en het crossen. Ik baseer me daarbij uitsluitend op mijn eigen beleving als lid van AV’56,Ik zie en ervaar daar heel veel positieve ontwikkeling en atletiek(hardloop)beleving en constateer dat juist de nieuwe lichting leden zo zachtjes aan gaan instromen in het bestuurlijk en organisatorisch kader van de club. Een en ander heeft nog tijd nodig maar naar mijn mening belooft dit heel veel goeds voor de toekomst voor de clubs en de atletiek in al zijn vormen. Ik hoop dat de discussieavond vanuit deze feiten TOEKOMSTGERICHT daarmee iets doet en tot visie en opbouw komt!

    Jan, opnieuw een heel verhaal. Dit omdat ik je opmerking dat je me niet begrijpt serieus nam. Toch nog een poging wilde wagen om met andere woorden aan je duidelijk te maken wat ik bedoel.

    Voor het geval je opnieuw vraagtekens hebt. Jammer…. ik laat het hierbij (einde discussie wat mij betreft). Wel hoop ik dat ik op deze manier een bijdrage heb kunnen leveren aan het discussieforum en discussiedeelnemers morgenavond. Ik zal de verslagen met aandacht lezen en er hopelijk toekomstSPIRIT voor ALLE atletiekliefhebbers in terug lezen.

  11. Sjaak Sinke

    Ik kreeg net een mailtje van Paul Pieters uit Goes en die vertelde dat een individueel lidmaatschap al lang via de Atletiekunie niet meer bestaat.
    Sorry leeftijdsfoutje

Geef een reactie

