Paola en Henk, gefeliciteerd!

door Koen de Vries

De strijd is gestreden. Paola van Gilst en Henk Kortlever mogen zich hun leven lang de Zeeuwse hardloopster en hardloper van het jaar 2011 noemen. Dat Paola van Gilst de winnaar bij de vrouwen zou worden, leek vrijdag al bijna zeker. Toen nam de Goese een grote voorsprong op haar naaste belager, Anjolie Engels uit Middelburg. De laatste twee dagen dat er gestemd kon worden, werd de marge alleen maar groter. Er meldden zich nog 28 sympatisanten van Van Gilst, waardoor ze op een totaal van 69 stemmen uitkwam. Anjolie Engels kreeg er nog 5 bij en eindigde als tweede met 25 stemmen. Opvallend was dat alle andere vrouwen een achterhoedegevecht voerden. Met z’n allen (11 vrouwen) veroverden ze 18 stemmen.
Bij de mannen was het veel spannender. Tot vrijdag was er nauwelijks licht tussen de eerste vier. Met name op zondag kwam er een stroom stemmen voor Kortlever binnen en die maakten het verschil. De Zierikzeeënaar eindigde op 27, Huub van Noorden op 18, Joost Sprinkhuizen op 15 en Tim Pleijte op 11. Bij de mannen waren de meningen veel meer verdeeld. Naast de topvier werden nog 19 namen genoemd, die samen 34 stemmen veroverden.
Paola van Gilst en Henk Kortlever mogen binnenkort de fraaie wisselbekers in ontvangst nemen.     

VROUWEN

Paola van Gilst 69
Anjolie Engels 25
Leonie Ton 3
Marianne de Kok 3
Ingrid Koene 3
Annet van de Linde 2
Esther Vermue 1
Sandra de Block 1
Esther Koole 1
Natalie Sinke 1
Claudia van de Ketterij 1
Evelien van Sparrentak 1
Thea de Smit 1

MANNEN

Henk Kortlever 27
Huub van Noorden 18
Joost Sprinkhuizen 15
Tim Pleijte 11
Hans Minnaard 6
Erwin Harmes 5
Jan Roose 3
Dave Boone 2
Adriaan Walhout 2
Jan de Wilde 2
Piet Moes 2
Edwin de la Ruelle 1
Lars Paardekooper 1
Peter Krijnsen 1
Rinus Joosse 1
Marius Besuyen 1
Lein Lievense 1 
Neal Bouterse 1
Wim Douw 1
Leendert van de Ven 1
Anthony van den Berg 1
Remy Vasseur 1
Johan Rijkeboer 1

12 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

12 Reacties op “Paola en Henk, gefeliciteerd!

  1. Ik heb gewonnen! Gekozen tot Zeeuwse hardloopster van het jaar 2011!
    Ik weet niet zo goed waar ik dit aan te danken heb want zo goed ben ik ook weer niet. Ik word zelfs een klein beetje verlegen van al die aandacht de laatste tijd…

    Iedereen natuurlijk heel erg bedankt voor jullie stem 🙂

    Het hardlopen heeft mijn leven in korte tijd verschrikkelijk verrijkt en ik hoop dat dit ook voor anderen op gaat of op zal gaan. Ik hoop dat ik een klein beetje een motivator mag zijn voor dames die op latere leeftijd besluiten om te gaan sporten. Na een moeilijke periode en verdrietige tijd besloot ik op mijn 37de te gaan hardlopen en dat is de beste keuze ooit geweest!

    Ik vind het overigens een grote eer om in één rijtje te staan met Anjolie want met hardlopen zal ik natuurlijk NEVER-NOOIT-NIET van haar winnen. Zij is absoluut de allerbeste Zeeuwse atlete!!

    In combinatie met het restaurant en mijn sportmassagepraktijk zal ik graag mijn beste beentje voor blijven zetten in 2012 en voor het nieuwe seizoen heb ik inmiddels al een aantal vrolijke outfitjes klaarliggen om te blijven verrassen 😉

    Tot slot wil ik nog even opmerken dat ik het jammer vind dat er door sommige negatief gereageerd wordt op deze verkiezing. Misschien heeft deze verkiezing dan weinig om het lijf… ik ben er blij mee: voor mij nog maar eens een stimulans en onderstreping dat ik op het goede spoor zit! Bovendien beleef ik momenteel heel veel plezier aan het hardlopen met mijn clubgenoten en loopmaatjes 🙂

    Met sportieve groet,

    Paola van Gilst

  2. Hoi Paola,

    Van harte gefeliciteerd! Mooi dat je er blij mee bent. Voor jou heeft de verkiezing kennelijk wel zijn waarde en geeft het je extra motivatie om te blijven hardlopen.

    Zelf kan ik me moeilijk inleven in mensen die een externe motivator als deze verkiezing nodig hebben. Ik zie het sporten als mijn hobby waar ik veel plezier aan beleef. Het kost me dan ook geen enkele moeite om gemotiveerd te blijven.

    Wellicht is mijn inlevingsvermogen te beperkt en beleef ik het sporten op een wat andere manier dan jij en misschien ook veel andere mensen die juist een steuntje in de rug nodig hebben (of kunnen gebruiken) om te gaan sporten.

    Geniet van je titel en vooral veel hardloop plezier toegewenst!

    Martijn de Kok

  3. Hans Minnaard

    Van Harte,

    Allen ,ook degene die niet genomineerd waren!!!

    Maar laten we nu maar stoppen om kritiek te leveren op alles wat
    niet goed is of beter kan.

    Koen en Maurice SUCCES EN BEDANKT.

  4. @Martijn: Misschien moet je het allemaal niet zo serieus nemen!
    Dat maakt het leven een stuk makkelijker… én leuker 😉

  5. Marcel, Martijn, Erwin, Cees, ikzelf en waarschijnlijk nog een tiental lopers kunnen zich niet zo goed vinden in de opzet en uitslag van deze verkiezing. De winnaar bij de mannen loopt al jaren in de achterhoede mee en krijgt terecht waardering voor zijn doorzettingsvermogen. Van Paola had ik tot een maand geleden nog nooit gehoord, maar nadat ze een minder vleiende kritiek, vanwege mijn uitlatingen in de krant, had laten horen op deze site, heb ik iets meer aandacht besteed aan haar prestaties. Eigenlijk voldoet Paola precies aan mijn opvattingen. Ze probeert zich te verbeteren en als ze meedoet strijdt ze voor de overwinning of een goede klassering. En dat lukt haar aardig. Als ze zo doorgaat wint ze over een jaar misschien deze verkiezing wel terecht en niet, omdat ze zo’n grote fanclub heeft. Ze geeft zelf aan, dat het lopen haar leven heeft veranderd en dat ze er veel plezier aan beleeft. Zo heb ik er de laatste jaren honderden gehoord en daar schuilt ook het grote gevaar. Ze willen alles tegelijk. Vooral marathons en andere lange afstanden. Ze verbeteren zich bijna wekelijks, maar na een paar jaar stopt dat… en dan? Kijk allemaal eens in je naaste omgeving en constateer met mij hoeveel van die “lopers voor het leven” na een paar jaar weer van het toneel zijn verdwenen. Henk Kortlever hoort daar niet bij, maar bij Paola moeten we dat maar afwachten. Beschouw dit maar als een waarschuwing, want ik hoop ook dat je net zo lang plezier aan het lopen zult beleven als ik. Als de winnaars van deze verkiezing nu a.s. zondag ook nog mee komen doen aan mijn cross op de Hollandse Hoeve, ben ik helemaal tevreden. En dat geldt uiteraard ook voor iedereen, die niet gewonnen hebben.

  6. jan van doorn

    Jan… Je weet wij hebben totaal verschillende beleving en meningen daar waar het om het hardlopen gaat. Ik vind dat je in dit verband prima je mening verwoord in de diverse publicaties op de blog en andere sites.

    Daar waar je in bovenstaande reactie je mening geeft van en over de beleving en loopprestaties van Paola ga je te ver. Je vult vind ik teveel in. Zo uit je je wel heel erg makkelijk over de hardlooptoekomst van Paola…. Wat is er mis aan om daar waar zij over een paar jaar uitgekeken zou kunnen zijn op haar hardlopen, dat ze dan haar leven ‘kleur en invulling’ geeft aan weer nieuwe andere uitdagingen in haar leven?

    Ik ga voor het motto leef met de dag, heb plezier in wat je doet, zoek uitdagingen, en geef kleur aan je leven. Doe dat alles binnen je eigen persoonlijke behoeften op een gezonde manier en stel je daarin sociaal en mensgericht op. Dit motto en voor zover ik dat mag invullen is ook het motto van heel veel mensen die het hardlopen als gezonde hobby hebben ontdekt. En terecht dat Paola juist vanuit het uitdragen van bovenstaand motto is verkozen!

    Mede dankzij het PZC blog initiatief en de energie van verslaggevers Maurice en Koen voorziet de krant en site in een podium voor wat leeft op sportgebied in Zeeland! Momenteel is dat dus het duurlopen… lees het artikel van Koen hierover elders in dit blog.Een verkiezing van hardloper/ster van het jaar past daar prima in, geeft persoonlijke aandacht nu net niet aan die mensen die door hun prestaties al aandacht krijgen en geeft een beeld over wie de ‘mens is achter de hardloper’. Naast het individuele van het hardlopen word er gezien mijn beleving als AV’56 lid ook nog eens een prachtig CLUBleven en daardoor socialebeleving ontwikkeld. Daar is in deze tijden van verregaande individualisering blijkbaar behoefte aan gezien de enorme groei van het aantal leden bij de atletiekclubs.

    Ik wilde deze reactie toch graag hier delen. Naar aanleiding van jou verhaal hierboven Jan. Jou artikel Koen, Paola naar aanleiding van jou reactie in dit blog en via facebook mbt je uitverkiezing. En…. naar alle mensen die plezier beleven aan het hardlopen en zich erbij betrokken voelen. Ik hoop dat de discussieavond over de toekomst van de atletiek productief zal zijn en gaat leiden tot mooie atletiekactiviteiten en uitdagingen in de breedste zin van de sport.

  7. Ik vind mijn reactie over de winnaars van de verkiezing, ondanks mijn bedenkingen, overwegend positief. Ik waardeer Henk zijn doorzettingsvermogen en vind Paola een loopster, die in zo’n korte tijd al veel vooruitgang heeft geboekt. Ik waarschuw alleen in het algemeen tegen al te veel enthousiastme in te korte tijd. Dikwijls leidt dit tot blessures en stagnatie, vervolgens motivatiegebrek en ten slotte stoppen ze met hardlopen. De praktijk kent voorbeelden genoeg. En al die argumenten van Jan kunnen m.i. prima samengaan met een beetje prestatiegerichte sport. Of liet je me in de Wallenloop vanwege het sociale aspect voorgaan? Na deze flauwe opmerkingen heb ik er tot aan de verkiezing van volgend jaar weer ruim voldoende over gezegd. En niet vergeten: Zondag a.s. Jaro Hollandse Hoeve cross. Inschrijven via e-mail jacroose@hetnet.nl tot uiterlijk 20 januari of op de dag zelf in het Sportpunt vanaf 12.00 uur.

  8. @Paola: Ik vond jouw reactie op je overwinning ook vrij serieus en gun je de titel dan ook van harte. Inhoudelijk reageren op iets betekent toch niet dat je het leven te serieus neemt? Ik stel je bij deze gerust: ik heb er geen moment van wakker gelegen en ik word er allerminst zwaarmoedig van:-)

  9. jan van doorn

    🙂 nee Jan ik liet je niet vanwege het sociale aspect voorgaan, al kan ik je humor richting mij in deze wel waarderen. Wedstrijden zijn wedstrijden… met andere woorden… dat de beste wint :-)…. en dat ben ik dus beslist niet… ik heb lopen afzien bij mijn wallenloop… en gun je beslist dat plaatsje boven mij in de uitslagenlijst. Ik heb wel genoten die zaterdagmiddag in Goes. en het was nog bere gezellig na afloop bij café Baarends ook. Prima weekend besteding toch.

  10. Henk en Paola van harte gefeliciteerd! Helaas was ik te laat met mijn stem voor Paola maar die was blijkbaar ook niet meer nodig. Toch wil ik nog wel even mijn motivatie kwijt voor haar:

    Ik ken Paola als een gedreven en getalenteerde hardloopster, die, in de korte tijd dat zij aan hardlopen doet, al de nodige prijzen heeft gewonnen. Met haar enthousiasme voor de loopsport weet ze anderen te uitstekend te motiveren om te (beginnen met ) hardlopen. Al met al een prima visitekaartje voor hardlopend Zeeland!

  11. Henk Kortlever

    Gewonnen, ik heb zelf niet gestemd maar als ik eerder een gezicht bij de naam Paola had gehad dan had ik dit zeker gedaan. Door mijn Bypass operatie heb ik de 9e editie van de kustmarathon niet mee kunnen lopen en heb daar door als vrijwilliger op het 10 km punt zo’n 1500 hardlopers voorbij zien trekken. Één kleurrijk persoon is mij daarbij bijgebleven, je raad het al. Paola gefeliciteerd en ik gun het je van harte.

    Toen ik van mijn collega op het werk hoorde dat ik genomineerd was stond ik toch wel even raar te kijken. Twee dagen later meldde hij dat ik zelfs aardig in de race lag. Je denkt dan dat je daar niet hoort, maar ik ben toch bere trots op mijn Delta Sporters, dat iemand er aan denkt, het initiatief neemt om je te nomineren en natuurlijk dat er op je gestemd wordt. Ik weet ook wel dat ik de prijs niet heb gekregen voor mijn Keniaanseloperslijf met de daarbij behorende prestaties. Voor mij is het een prijs die gebaseerd is op gunnen. Ik heb na mijn operatie veel steun van mijn mede sporters gehad. Als een cardioloog na de operatie verteld dat je qua conditie weer op nul begint dan wil je daar natuurlijk niet aan maar als hij zegt dat er geen belemmeringen zijn om een marathon te lopen dan gaat dat erin als zoete koek. Met de eerste stelling heeft hij helaas gelijk gehad dus waarom twijfelen aan de tweede stelling. Nog geen tien weken na mijn operatie liep ik mijn eerste 400 honderd meter, deze was vergelijkbaar met de kustmarathon van 2009. Inmiddels mijn eerste mijlpaal, de 10 km van de Tankloop weer gelopen en ik ben net terug van een rondje van 12,5 km. Nog een lange weg te gaan voor mijn volgende mijlpaal, de marathon van Wenen op 15 april 2012
    Koen en Maurice bedankt voor jullie inzet voor de Zeeuwse loopsport
    Een trotse winnaar, Henk Kortlever

  12. Henk van harte gefeliciteerd als hardloper van het jaar 2011
    En nu oefenen voor Wenen

    Groetjes

    Wiep

Geef een reactie

