Kustmarathonwinnaars krijgen eerste exemplaar Stik’eêt

Ilonka van den Hengel en haar vriend Rik Wolswinkel (vooraan) showen het Kustmarathonboek ‘Stik’eêt’ samen met de samenstellers Maurice Steketee, Koen de Vries en organisator Lein Lievense <CJ4>(boven van links naar rechts). foto Ruben Oreel

Ze moesten er speciaal voor uit Gelderland komen, maar ze vonden het meer dan de moeite waard. Rik Wolswinkel en Ilonka van den Hengel kregen gistermiddag in café De Fiets in Zoutelande het eerste exemplaar van Stik’eêt uitgereikt, het naslagwerk over de Kustmarathon van 2011.
Nadat de winnaars van het evenement het boek hadden doorgebladerd, stond hen nog een verrassing te wachten. Op de Dijk van Zoutelande mochten ze zelf hun tegel onthullen, die elke winnaar van de hardloopmarathon krijgt, en tot slot kregen ze ook nog een velletje postzegels mee naar huis met hun eigen afbeelding erop.
‘Eerste winnaarsechtpaar’ stond er op de stoeptegel in de Zoutelandse ‘walk of fame’. Organisator Lein Lievense verontschuldigde zich direct voor de tekst, want het hardloopstelletje is nog niet getrouwd. Het mocht de pret niet drukken. „Ze lopen ietwat op de zaken vooruit, die Zeeuwen”, liet Ilonka van den Hengel met een knipoog weten.
De inwoonster van Nijkerk, die op zaterdag 1 oktober voor de tweede keer op rij de Kustmarathon met overmacht won, was sowieso al verrast door alles wat er de laatste weken op haar was afgekomen. „Bij iedere wedstrijd die ik loop, word ik nog aan de Kustmarathon herinnerd en krijg ik felicitaties. Vorig jaar kreeg ik na m’n winst al veel reacties, maar dat is nu we samen gewonnen hebben alleen nog maar meer geworden. Vanuit het hele land worden we gefeliciteerd.”
Ook haar vriend Rik Wolswinkel wist de afgelopen weken soms niet wat hij meemaakte. „Ik wist dat de Kustmarathon in Zeeland heel erg leefde, maar dat dit evenement ook daarbuiten zo populair is, had ik nooit verwacht. Ik was er al voor gewaarschuwd door een loper uit Brabant.”
Het duo zal vast en zeker nog lang aan de dubbelslag worden herinnerd. Ook in het Kustmarathonboek van 2011 wordt namelijk uitgebreid bij de zege van het hardloopstel stilgestaan. Toch draait het in Stik’eêt niet alleen maar om de hardloopmarathon. In het honderd pagina’s tellende boek, samengesteld door PZC-journalisten Maurice Steketee en Koen de Vries, wordt uitgebreid aandacht besteed aan alle onderdelen van het Kustmarathonweekend. Zo staat onder meer de volledige uitslag van de Ladiesrun, Kidsrun en de marathon in het boek. Ook de Mountainebikemarathon en Wandelmarathon komen aan bod, voorzien van prachtige foto’s.
Volgens de samenstellers van het boek was het dit jaar makkelijk om een geschikte titel te kiezen. „Het was begin oktober drie dagen lang Stik’eêt aan de Zeeuwse kust. Dus het was al snel duidelijk dat dat de titel moest worden.”
Naar alle waarschijnlijkheid zal er ook volgend jaar weer een boek worden uitgebracht. De Kustmarathon vindt dan voor de tiende keer plaats. Ilonka van den Hengel en Rik Wolswinkel zullen daar niet bij zijn. „We komen zeker nog een keer terug, maar volgend jaar kies ik voor de marathon van Eindhoven”, vertelde Van den Hengel. Wolswinkel: „Die doe ik ook, al begin ik na vandaag toch weer een beetje te twijfelen.”

2 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

2 Reacties op “Kustmarathonwinnaars krijgen eerste exemplaar Stik’eêt

  1. Dit boek past prima in mijn rijtje.

  2. Martijn

    Leuk dat jullie een naslagwerk hebben gemaakt. Ik vind het een heel mooi boek. Mijn complimenten daarvoor.

Geef een reactie

