Zwemmarathon tijdens jubileumeditie

door Maurice Steketee
Aan de tiende editie van de Kustmarathon kunnen volgend jaar 7500 sporters meedoen. Dat zijn er ruim duizend meer dan dit jaar. Ook is de kans groot dat het evenement er een nieuw onderdeel bij krijgt: een zwemmarathon. Die zou rondom het Kustmarathonweekend moeten plaatsvinden in het zwembad.
Organisator Lein Lievense deed gisteravond een e-mail de deur uit naar alle Zeeuwse zwemclubs met de vraag of ze zin hebben om mee te doen aan een zwemmarathon. „Ik was zomaar aan het brainstormen hoe ik nog meer sporters op de been zou kunnen krijgen tijdens het Kustmarathonweekend. Voor de tiende editie wil je toch iets speciaals verzinnen. Zwemmen hoort bij de kust en bij Zeeland. Dus waarom geen zwemmarathon? In oktober is het helaas te koud om dat buiten te doen, en je kunt ook niet langs de stormvloedkering zwemmen, dus het zal in het zwembad moeten plaatsvinden.”
Lievense denkt aan een zwemmarathon in estafettevorm. „Ik wil de Zeeuwse clubs tegen elkaar later uitkomen. Je kunt dan denken aan tien zwemmers per vereniging die elk 4,2 kilometer zwemmen. Dat is goed te doen.”
Verder gaat de Kustmarathon opnieuw uitbreiden. Er waren eerst wat wilde plannen om 10.000 sporters toe te laten, maar dat ziet Lievense niet zitten. „Dat is gewoon veel te veel. We zaten dit jaar op 6450 deelnemers, de stap naar 10.000 is veel te groot. Het zou bijna een verdubbeling zijn en dat kunnen we logistiek niet aan. We moeten het wel in de hand kunnen houden.”
Aan de tiende editie kunnen tweeduizend marathonlopers deelnemen. De Wandelmarathon blijft het grootste onderdeel en gaat van drieduizend naar 3500 deelnemers. Ook de Ladiesrun en Mountainbiketocht krijgen meer sporters aan de start. Beide onderdelen gaan naar duizend deelnemers.
Lievense denkt nog na over hoe hij het een en ander nog wat strakker kan organiseren. Vooral op zaterdag is het in startplaats Burgh-Haamstede een komen en gaan van auto’s. „Misschien moeten we mensen wat meer stimuleren om met de bus te komen.”
De inschrijving voor de tiende editie gaat op 1 januari klokslag twaalf uur open. De ervaring leert dat wie mee wil doen er snel bij moet zijn.

10 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

10 Reacties op “Zwemmarathon tijdens jubileumeditie

  1. Jan Roovers

    Mooi initiatief.

  2. Boudewijn

    Ik zie de combinatie zwemmen met kustmarathon niet echt. Krijg het gevoel dat zwemmen er nu met de haren bij wordt getrokken.

    Een ultraloop of halve marathon lijken mij persoonlijk meer logische toevoegingen. Ik sluit niet uit dat het logistiek gezien ook een aparte uitdaging zal vormen..

  3. Adriaan

    Hoi, een zwem Marathon is geen goed idee en dan zeker niet in een zwembad te ver weg van de kust ( zoutelande )maar heb wel een ander idee wat denken jullie van een estaffete loop is zeker een groot succes
    Gr Adriaan

  4. Sjaak Sinke

    Via diverse bronnen vernomen dat de zwemmarathon niets met de Kustmarathon te maken heeft. Meer deelnemers kun je halen door donderdag een MANS-RUN te houden net zoals op vrijdag voor de vrouwen.
    Veel marathonlopers kunnen dan even inlopen en andere deelnemers kunnen proeven van het geweldige Zoutelande-kustmarathon-gevoel.

  5. sarijke aerts

    Dat ben ik helemaal met Sjaak eens, lijkt me erg leuk en voor startende mannen ook een uitdaging. Dan is het misschien ook wel de eerste “mensrun” in Nederland. Een halve marathon zal zeker ook door velen gewaardeerd worden.

  6. Seth Dijkstra

    Een halve marathon toevoegen zou nog meer deelnemers trekken, die niet in staat zijn de hele te lopen maar een op stap nodig hebben .
    Dit zou volgens mij het evenement meer waarde geven dan een zwemmarathon.

  7. jan van doorn

    Eigenlijk was ik niet van plan om mijn mening over het toevoegen van een zwemwedstrijd aan het kustmarathonprogramma hier te projecteren. Ik heb immers al tijden geleden wat voorstellen gedaan voor eventuele programmauitbreiding van de JUBILEUM editie van volgend jaar. Maar toch dwarrelt het wel leuk/niet leuk stemmetje mbt het zwemmen steeds door mijn kop. Ik snap best wel waaruit het zwemmen als idee is ontstaan. Verbreding van het programma, meer mensen aan het bewegen krijgen, de zwemsport een boost geven enz. Allemaal prima uitgangspunten! Maar ik ben van mening dat met programma verbreding van meerdere sportvormen het autentieke, het speciale van de kustmarathon onder druk komt te staan. Dat zou ik jammer vinden! Ik ga nog een stapje verder… Ik ben van mening dat het moutainbiken (sorry boys and girls) zoals dat nu in het programma is opgenomen eigenlijk ook niet thuis hoort in het zeeuwse marathon evenement.Naar mijn mening is de kustmarathon een echt atletiek duurloopevenement met een enorme uitstraling en prachtig imago vanwege het unieke karakter door de vaak extreme weersomstandigheden en het parcours. Als ik verantwoordelijk zou zijn voor het in stand houden van deze unieke ambiance dan zou ik voorzichtig zijn met het verbreden van het programma want als het zwemmen kan dan kan ook een voetbaltournooi, een biljarttournooi, damtournooi enz enz.
    Ik ben zo vrij nogmaals mijn ideeen voor programmauitbreiding hieronder te vermelden en benieuwd naar jullie mening/ideeen!
    – ultraloop zoutelande burgh haamstede en terug
    – halve marathon
    – trailloop
    – in het programma ladys- kidsrun een mensrun toevoegen
    Mijn mening is duidelijk lijkt me ;-). Je hebt er alleen goede loopschoenen en sportkleding bij nodig 🙂 en niet te vergeten wat trainingskilometers en doorzettingsvermogen. En… niet te vergeten een goed geoliede en actieve Kustmarathonorganisatie en voldoende vrijwilligers. Maar dat zit wel snor gezien de perfecte organisatie van de afgelopen 9 jaren!

    Ik wens Lein en Lenie en hun team wijsheid bij het nemen van beslissingen in deze!

  8. jan van doorn

    O ja… ik vergat nog 2 ideetjes…
    – estaffete toevoegen aan de marathon (4 lopers)
    – En verder… de zeeuwse sportclubs en het bedrijfsleven uitnodigen deel te laten nemen als ploeg (10 deelnemers). Het gemiddelde tussen de eerste en de laatste staat binnenkomer bepaalt de eindtijd van het team en kan een klassement worden opgemaakt.

  9. Cees van den Bulck

    Na alle ideeen gelezen te hebben, ga ik voor het idee van Sjaak Sinke. Alleen zou ik het dan nog willen inkrimpen. Een gewone 10 km loop voor iedereen op vrijdag, voor wie niet aan de marathon wil beginnen. Dus geen aparte ladies- of men(s)run. Alle andere ideeen met het woord marathon zijn onzin. Met alle respect voor het idee van Lein. Zeker een zwemmarathon in een zwembad.

  10. Over verbreden van het aanbod gesproken, het volgende voorbeeld. Dit jaar ook in Davos een marathon gelopen: een geweldige belevenis vanwege de natuur èn vanwege de enorme sfeer rond het geheel van alle lopen/loopjes:
    mini (0,5, 0,9 en 1,4 km), walk (10,9 km), K10, K21, K30 en K42 (spreekt voor zich) verder de C42 (vlakker parcours) en de fameuze K78 over 78km en 2600m hoogteverschil! Alles flink bezet en alles even belangrijk. Familieleden die ieder hun eigen afstand(je) lopen en allemaal dezelfde medaille ontvangen! Avond ervoor braderie in het dorp, erna afsluitend feest. Gratis bus/treinvervoer tussen alle start en finishplaatsen. Er is veel mogelijk, ook in Zeeland!

Geef een reactie

