Luctor et Emergo

door Richard Embregts
Wat een machtig mooie marathon. Eindelijk na twee jaar voorbereiding was het dan eindelijk THE BIG DAY. Wat had ik de zon een week voor de Marathon verafschuwd. Met het naderen van 1 oktober werd het steeds warmer .Maar goed, dan maar warm weer dacht ik bij mezelf. Ik zal me die dag gedragen naar  de Zeeuwse spreuk Luctor et Emergo. Uitlopen zal ik hem. De tip van goed koelen en veel drinken had ik die dag goed in acht genomen.

Op de foto na de finish.

s Morgens had ik vanaf  7 uur tot 9 uur 8 boterhammen met honing op en om half 11 als laatste een banaan’. Om 12.00 uur werden we op de Ring van Burgh–Haamstede weggeschoten. Geweldig het nummer van John Farnham –You’re the voice klonkt luid. Kippenvel kreeg ik ervan. Onder luid applaus begon ik aan de marathon. Bij de duinen bij Burgh-Haamstede kreeg ik het juiste ritme. De duinen waar ik van m’n vierde tot 12 altijd speelde omdat we altijd op een camping op de Hogeweg op vakantie gingen. Bekend terrein dus.

Was heerlijk lopen ondanks de al aanwezige hitte. Door de bossen op weg naar het strand heerlijk in de schaduw. Op het strand begon voor mij pas echt de Kustmarathon. Kippenvel om zo’n waaier van mensen op het strand voor je te zien en daar onderdeel van uit te maken. Het stuk omhoog over het strand richting de Stormvloedkering was al aardig pittig. Het was aardig ploerten. Op de Stormvloedkering moest ik mezelf inhouden, ik wist wat me nog te wachten stond. Op 10 km kwam ik op 56 minuten door, aardig op schema voor de eindtijd van 4 uur die ik in gedachten had.

Tot aan  het strand bij Breezand kon ik goed tempo houden en toen begon het echte werk pas echt. Was weer flink ploerten door het soms mulle zand vooral het stuk bij de boog bij Oostkapelle was zeer pittig. Blij dat daar mijn loopmaatjes stonden en mij voorzagen van fris water. AA-drink hoefde ik niet meer. Had daar aardig het zuur van gekregen. Heb daar 1 minuut rust gepakt alvorens ik aan de manteling van Walcheren begon. Deze was ook pittig en de kilometers begonnen te tellen. Mijn hamstrings gingen protesteren en mijn benen schreeuwden om rust.

Maar….ik moest nog zeker 12 km. Bekend terrein voor mij omdat ik de laatste jaren op de camping in Westkapelle sta. Had tijdens mijn vakantie in april dit laatste  stuk van de marathon met regelmaat getraind maar niet met 30 km ervoor. Ik besefte me nu wel waar al die vele viaducttrainingen goed voor waren geweest. Na de verschrikkelijk Hoge Hil herpakte ik mijn tempo. Maar wat een verschrikkelijk saai stuk achter het golfterrein. Gelukkig kwam de voor mij zo vertrouwde vuurtoren van Westkapelle steeds dichterbij.

De koek was nu ver op en nu kwam het op karakter op aan. Op de 35 km kwam ik nog op 3.15 door. Het moest nog te doen zijn 4 uur, maar iets in mij hield me rustig en zei dat ik beter mijn verstand kon gebruiken en rustig richting de finish moest gaan wat mij ook al de nodige kracht kostte trouwens. Ik was blij dat ik gewoon kon blijven lopen. Alleen bij de beruchte trap van de reddingsmaatschappij moest ik passen. De laatste 6 km richting finish heb ik in een roes en op m’n tandvlees gelopen, maar halen zal ik hem dacht ik. Bij de laatste afdaling zag ik mijn vriendin en mijn dochters Britt en Senna al staan. \

Zoals afgesproken ben ik  samen met mijn dochters over de finish gelopen, luid aangemoedigd door het geweldige publiek. Met mijn eindtijd van 4 uur en 29 seconden was ik meer dan tevreden. Kippevel, ja dat heb heeft deze marathon mij diverse keren opgeleverd. Ondanks het afzien heb ik onderweg zeker ook genoten van Zeeland en de geweldige ambiance. Een woord van dank voor alle vrijwilligers is zeker op z’n plaats en ook voor familie en vrienden die mij onderweg van drinken en eten hebben voorzien. En volgend jaar ben ik zeker weer van de partij. Chapeau voor de organisatie, wat kunnen jullie met verve trots zijn op jullie geweldige mooie marathon !!!

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lezersreacties, Nieuws

Geef een reactie

