Laatste nieuws

Hier het laatste Kustmarathonnieuws

* De Vlaketunnel is dicht tussen vrijdagavond 20.00 uur en zondag 17.00 uur. Wie zaterdag of zondag vanuit Brabant door Zuid-Beveland naar  de start van welk onderdeel van de Kustmarathon dan ook wil reizen, komt gegarandeerd te laat!

* PZC-sportverslaggevers kunnen tegenwoordig veel meer dan alleen schrijven. Kijk bijvoorbeeld naar dit Kustmarathonfilmpje dat Barry van der Hooft en Koen de Vries in elkaar draaiden: http://www.pzc.nl/video/article9577872.ece

* Zorg ervoor dat uw startnummer goed te zien is. Niet alleen wordt uw finish op beeld vastgelegd, ook op de 10km, de halve marathon en de 30km gebeurt dat. Als u uzelf goed zichtbaar maakt, kunt u uzelf dit jaar op internet niet één, maar vier keer terugzien!  

* De parkoersploeg was vandaag (vrijdag) druk bezig met de aankleding van het traject van 42,195 km. Volgens Jan Bostelaar ziet startplaats Burgh-Haamstede er fantastisch uit. De kilometerborden werden door de ploeg opgehangen en een stuk bij de Banjaard werd brandnetelvrij gemaakt. De ploeg verwelkomde en passant op Neeltje Jans onze kroonprins, die daar net met een groep hoge piefen uit Azië met de helikopter landde.  

* Het wordt door het mooie weer waarschijnlijke een heel druk in het Kustmarathonweekend. Hou daar als supporter, begeleider, toeschouwer etc etc rekening mee! Het verkeer langs het parkoers zou zich wel eens heel langzaam kunnen verplaatsen. En parkeerplaatsen moeilijk te vinden.

* Het wordt warm: > 20 graden. En er is nauwelijks wind. Tien tips voor het lopen in de warmte

1. Draag lichtgekleurde, luchtige kleding die verdamping van zweet mogelijk maakt.

2. Zet een pet op je hoofd.

3. Begin niet te snel! 42 kilometer blijft 42 kilometer. Je moet zeker onder deze omstandigheden je krachten goed verdelen.

4. Drink al voor de start, maar liever geen koffie of thee.

5. Drink voldoende. Doe het vaker dan je gewend bent. Je kunt in één uur één liter vocht kwijtraken! Drink met name isotone sportdrank. Daarin zitten onder meer mineralen en die worden snel opgenomen in het lichaam. Als het vochtverlies meer dan twee procent van het lichaamsgewicht bedraagt, treedt al een vermindering van de prestatie op.

6. Als je dorst krijgt, ben je meestal aan de late kant om het vochtverlies aan te vullen. Neem er ook de tijd voor. Stop even bij een drankpost. Blijf ook eten, ook als je er geen zin in hebt.

7. Smeer lichaamsdelen die langs kleding kunnen schuren in met vet. Het gaat met name om de streek rond de (onder)broek maar ook om de tepels. Als het daar vochtig is, schuurt de huid los en krijg je vervelende verwondingen.

8. Probeer in de wind te lopen. Kan heerlijk verkoelend werken.

9. Bij de verzorgingsposten kun je sponzen krijgen. Pak er een paar mee. Stop ze in je nek, onder je shirt. Of knijp ze uit onder je shirt op je rug.

10. Blijf ook na de finish flink drinken. Het vochtverlies is nog lang niet aangevuld.

 * Er wordt vanwege de warmte extra water gebracht naar de drankposten. Er zijn ook extra bekertjes. Ook sponzen zijn er in overvloed. Bij het halvemarathonpunt (op het strand bij Vrouwenpolder) is een extra drankpost ingericht. Verder staat er tot Domburg (30km) om de 5km een drankpost. Na Domburg is dat om de 2,5 km.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s