Een trainingsweek

door Koen de Vries

Tja mensen, de kans dat de negende editie van de Kustmarathon er een van mouwloze hardloophemdjes, zonnebrand en dorstige lopers wordt, wordt groter en groter. Zojuist zag ik de tweet van de Zeeuwse weerman Jules Geirnaerdt voorbijkomen:
WeermanJules Jules Geirnaerdt
Zeeuwse kustmarathon 1/2 oktober: Kans op meer dan 20 graden. 

Voor degenen die willen weten wat warmte zoal met je kan doen, hier een linkje naar het verhaal van de jonge Zeeuwse longdistancerunner Dave Boone (Kruiningen), die veertien dagen geleden aan de 100 kilometer van Winschoten meedeed: http://www.ultraned.org/V_item/f5411.php

En dan hebben we nog het verhaal van Henk ten Have, een van onze Limburgse deelnemers aan de Kustmarathon, over zijn voorbereiding. Dat volgt hieronder. Heeft u een verhaal? Stuur het naar kustmarathon@gmail.com:

Koen  verbaast zich over te weinig verhalen over de voorbereiding van de Kustmarathon en vraagt zich af of de lopers zo’n saai leven hebben. Ik dacht van niet en wil graag mijn bijdrage geven.

Mijn naam is Henk ten Have, trainer van lopersgroep Arcen en Velden in Noord-Limburg en ben van plan mijn 4e achtereenvolgende Kustmarathon te lopen. In week 33 heb ik speciaal voor de voorbereiding van de Kustmarathon verbleven in Zoutelande. Ik trainde vroeg in de ochtend om naderhand te genieten van fiets-en wandeltochten met mijn vrouw.

Van elke trainingsdag maakte ik een korte notitie.

  • Dag 1: maandag15-8-2011. korte training10 kmvan Zoutelande naar de tank over het strand en terug over het marathonparcours. Wat mij opviel is dat deze10 kmveel gemakkelijker te lopen is als je de eerste32 kmvan de marathon weglaat….
  • Dag 2: dinsdag 16-8-2011. training 2 uur 20 min. Vertrek om 07.00 uur van Zoutelande over het strand naar de tank en vervolgens op het parcours van de marathon naar Domburg en terug naar Zoutelande. Ik werd op weg naar Domburg ingehaald door een beeldschone blonde dame. Nu vond ik dat niet zo erg maar deze dame was in gezelschap van haar kind die in zo’n renwagen zat. Met een hand begeleidde zij dit wagentje en zij liep moeiteloos enige tijd met mij over en dat terwijl ik niet eens zo langzaam liep (volgens mijn begrippen dan). Op een gegeven moment liet ik deze dame voorop lopen want ik kon ze niet meer bijhouden. Noemde die meid in mijn gedachten “One arm bandit”.
  • Dag 3: woensdag 17-8-2011. Vertrek 07.00 uur. Rustige duurloop van12 km richting Cadzand over het strand en retour over de duinen. Het moeilijkste moment was het opstaan en de 4 Grimbergen van de avond daarvoor eisten hun tol. Een mooie tocht werd het en ik heb genoten van een 75 jarige garnalenvisser die 50 meter in zee met een hark en een net honderden meters door zee baggerde. Daarnaast maakte ik een praatje met een man die een emmer mosselen had opgepakt en deze met een mesje schoonmaakte. Het waren volgens de man de lekkerste mosselen van Zeeland en deze smaakten veel beter dan de mosselen afkomstig van de schepen. Voor mij, als Limburger, een leuke ervaring.
  • Dag 4: donderdag18-8-2011. Voornemen van de zwaarste training, 26 km,  uitgevoerd. Om 05.00 uur opgestaan en met de auto naar De Banjaard gereden en om 06.00 uur het marathonparcours naar Zoutelande gelopen. Daarna ontbeten en met de fiets (met echtgenote) de auto opgehaald.
  • Dag 5: vrijdag 19-8-2011. Vertrek 07.30 uur en het werd dezelfde training als afgelopen woensdag. Geen bijzonderheden alleen een pikzwarte kat op de hoogste heuvel keek mij beangstigend aan. Als dat maar geen ongeluk brengt………
  • Dag 6: zaterdag 20-8-2011. Mijn voorbereiding sloot ik af met dezelfde duurloop als waar ik mee was begonnen afgelopen maandag. Op de terugweg, na de trap bij de reddingsbrigade, vloog een man in een hangglider mij tegemoet. Een prachtig gezicht toen ik de “piloot” bijna met mijn hand kon aanraken. Op het strand naar Zoutelande kwam ik een eenzame wandelaar tegen. Het was niemand minder dan Lein Lievense zelf. Even gezellig bijgepraat over de voorbereidingen van mijn clubgenoten en de voortgang van de Kustmarathon.
  • Op zondag 21-8-2011 (voor vele mensen een rustdag) liep ik met mijn ALV loopvrienden 30 km en werd iedereen weer bijgepraat.

Ik heb volop genoten van deze week in Zeeland en verheug me, met onze vele deelnemers uit het Noord-Limburgse op de Kustmarathon. Iedereen heel veel succes.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lezersreacties, Nieuws

Geef een reactie

