Kustmarathonkoorts loopt ook in Limburg flink op

foto Claudia Lenssen

door Maurice Steketee
De Kustmarathon brengt niet alleen duizenden Zeeuwen in beweging, ook vanuit de rest van het land groeit elk jaar de belangstelling. Jeanette Verkoeijen en Jeanette Vlenterie komen vanuit Limburg speciaal voor de Kustmarathon naar Zeeland. ,,We komen met 28 man, ook bij ons is er sprake van Kustmarathonkoorts”, vertelt Vlenterie, die samen met nog zeven Limburgse vrouwen volgende week vrijdag meedoet aan de Ladiesrun. ,,Het begint al flink te kriebelen’’, vult Verkoeijen aan. Zij debuteert op de hele marathon.

Net als vorig jaar komt de Lopersgroep Arcen-Lomm-Velden uit Limburg met een flinke delegatie
naar Zeeland. De vrouwen doen mee aan de Ladiesrun, de mannen lopen op zaterdag de hele marathon. Uitzondering is Jeanette Verkoeijen. Ze is de enige dame in het gezelschap die zich gaat wagen aan de afstand van ruim 42 kilometer. Dat doet de Limburgse voor het eerst. ,,Ik had
me ook ingeschreven voor de Ladiesrun. Stiekem wilde ik eigenlijk wel eens een keer een hele marathon lopen. Toen de trainer zei dat me dat wel zou lukken, heb ik de knoop doorgehakt en een startnummer overgenomen. De mannen van de groep hebben beloofd me er wel doorheen te slepen en ik heb behoorlijk veel doorzettingsvermogen, dus ik verwacht wel dat ik de finish moet kunnen halen.’’

Voor  Jeanette Vlenterie is het halen van de eindstreep naar alle waarschijnlijkheid een stuk eenvoudiger. Met haar 52 jaar is ze weliswaar de oudste van de Limburgse dames, maar ook de snelste. Ze doet voor de tweede keer mee aan Ladiesrun over tien kilometer. Vorig jaar werd de
inwoonster van Velden vierde, op 1 januari schreef ze meteen in voor de editie van 2011. ,,We zijn hier in Limburg heel erg met de Kustmarathon bezig. We trainen regelmatig de heuveltjes, hoewel ik er niet echt een fan van ben. Maar tijdens de wedstrijd is dat anders. Het is een uitdaging om door de duinen en over het strand te lopen’’, vertelt de fysiotherapeute. ,,Vorig jaar is er ook gefilmd door iemand van onze groep. Als je die terugkijkt en je hoort de vlaggen klapperen en de wind gieren dan heb je meteen weer het gevoel dat je terug bent aan de kust. De hele marathon is voor mij een stap te ver, maar ook de Ladiesrun is een hele happening.’’

Haar naamgenote doet voor het eerst mee in Zeeland. De 30-jarige Verkoeijen boekte in korte tijd veel progressie. Tijdens haar eerste halve marathon (Bernhezeloop) finishte ze als tweede achter Ilonka van den Henghel, de winnares van vorig jaar van de Kustmarathon. Het herderinnetje, zoals de inwoonster van Lomm liefkozend door haar teamgenoten wordt genoemd omdat ze een eigen schapenbedrijf heeft, heeft bewust voor de Kustmarathon gekozen om haar debuut te maken op de klassieke afstand. ,,In het voorjaar kan ik nooit trainen, omdat dan de lammeren worden geboren. De Kustmarathon valt precies op het goede moment in het jaar voor mij. Bovendien heb ik veel positieve verhalen
gehoord, dus het begint nu behoorlijk te kriebelen. Ik heb er veel zin in, al heb ik geen idee wat me te wachten staat.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Geef een reactie

