Oefenlopen

door Koen de Vries

Nog één traininkje en dan zit de serie oefenlopen van AV’56 erop. Woensdag staat het afsluitende tochtje van twee uur op het programma. Patrick de Vos, de zoon van Wilco de Vos uit Kattendijke, was enkele keren met fototoestel en statief uitgerukt om de deelnemers vast te leggen. U kunt zijn complete pruductie zien op de webstite van AV’56 of via deze link: http://www.mijnalbum.nl/Album=TWIVJHHE

Ook werd er gefilmd. Hier vier opnamen van voorbijflitsende aspirant-Kustmarathongangers 2011. Ook deze staan op www.av56.nl

http://www.youtube.com/watch?v=cbntSGTijGA
 
http://www.youtube.com/watch?v=5GzdMq8bm60
 
http://www.youtube.com/watch?v=RhfNxDjeRfQ
 
http://www.youtube.com/watch?v=HOE9C-BL3vE
 
Zelf was ik zaterdag actief tijdens de duurtraining van Anton en Anjolie Engels, van Neeltje Jans naar Zoutelande. Ik had verwacht dat ik in de groep van 11 km/u wel lekker mee zou kunnen lopen. Dat lukte lange tijd, maar bij Westkapelle was het gedaan met de koopman. Op de vernieuwde (en verlengde) trappen bij de reddingsbrigade liepen m’n benen helemaal vol en moest ik in drastisch verlaagd tempo verder.

laatste instructies

Een tegenvaller. Ik had gehoopt op 1 oktober met gemiddeld 11 per uur naar de streep te kunnen lopen. Dan finish je ruim onder de vier uur en dat is waar ik naar streef. Ja, naar streef, want als het windkracht acht uit het zuidwesten waait moeten de plannen natuurlijk wel worden bijgesteld. Maar ik ben er inmiddels niet meer zo zeker van dat de grens van vier uur (voor de vierde keer) genomen kan worden. We zullen zien.

drankvoorraad

In mijn groepje liep ook een jongen uit Utrecht mee. Hij had de tocht uitgekozen als laatste voorbereiding op de marathon van Berlijn, komende zondag. Hij was ’s morgens om 9 over 4 op de trein naar Amsterdam gestapt, moest daar meer dan een uur wachten en kon toen met de eerste intercity naar Zeeland. In Middelburg nam hij de bus naar Zoutelande en vanaf daar reisde hij met enkele lopers naar Neeltje Jans. ’s Middags ging hij op z’n gemakje terug naar Utrecht. Niet alleen de Kustmarathon is populair, ook de trainingslopen van de Kustmarathon blijken steeds geliefder! Overigens speculeerde de Utrechtenaar erop om volgend jaar terug te komen voor de Kustmarathon zelf. Het parkoers was hem zeer bevallen.

Anjolie en zoon

Zaterdag liepen ook twee favorieten voor de eindzege mee. Michel Schier deed (als ik me de tijden goed herinner) op z’n gemakje 2 uur en 24 over om de 33 kilometer te overbruggen. Anjolie Engels een klein kwartiertje meer.

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Oefenlopen

  1. Jan Sipma

    Ook ik liep langere tijd mee in de groep van 11km/u en ook ik moest er af, zelfs eerder dan Koen. In het bos bij Oostkapelle was de energie om groep te volgen op, hoewel ik ze tot het ijzeren torentje bij Westkapelle tot een 800 meter voor me kon zien lopen. Daarna was ik ze echt kwijt. Toch viel het me mee dat ik er pas na 17 km af moest. Hoezo? Tijdens m’n sololoopjes van 14,5 km loop ik gemiddeld 10,5 km/u. Dus overschatting van mezelf om met de groep van 11 mee te lopen? Nee, ik had zoiets van: ‘k zie wel waar ’t schip strandt. En ’t liep zo lekker! (Tiny Raymakers). Bij de start op Neeltje Jans kwam ik al gauw tussen de 10 en de 11 km groep te lopen en dan moet je besluiten waar je je bij aansluit. Als ik bij de 10 km-groep was gebleven was ik waarschijnlijk ietwat frisser aan de meet gekomen. Toch blijkt ook nu weer dat rustig starten op d’eerste van oktober, dus zo’n 10 km/u, een must is. Was ik nu met de 10 km-groep meegegaan, zou ik misschien op 1 oktober toch weer wat sneller starten.
    In elk geval was het een prima ervaring om eens lekker in een groep te trainen. We zien elkaar in Burgh!

Geef een reactie

