(De voorbereidingen op) Mijn 7e Kustmarathon

Dit is de vierde lezersbijdrage over de Kustmarathon. Wil t u iets vertellen over uw Kustmarathonbeslommeringen? Stuur het naar kustmarathon@gmail.com (liefst met een fotootje) en wij zetten het op het blog.

 

door Robert Carol uit Middelburg

De Kustmarathon was mijn eerste marathon ooit. Ik was in 2005 begonnen met lopen en vond dat zo leuk dat ik me in de loop van het jaar, toen kon dat nog, heb ingeschreven. Die voorbereiding heb ik helemaal zelf gedaan en dat doe ik nu in feite nog steeds. Grote verschil is dat ik nu samen loop met anderen terwijl ik toen alles alleen deed.  

Dit jaar heb ik een aantal keren meegelopen met de groep van AV ’56 op de woensdagavond. Dat is behoorlijk haasten omdat ik pas rond half 6 thuis ben van mijn werk. Het is wel heel fijn lopen. Al kletsend leg je vele kilometers af. En als het wat minder gaat kan je je optrekken aan de anderen. Een verschil met toen is dat ik nu veel het parkoers train.

De Kustmarathon is geen gewone marathon door de verschillende types ondergrond en hoogteverschillen. Als je het alleen bij wegtrainingen houdt dan kom je op deze marathon kracht tekort. Mijn mening is dat je goed getraind moet zijn maar dan nog ben je afhankelijk van de vorm van de dag. Vorig jaar had ik goed getraind maar na de Hoge Hill ging het licht even uit. En dat duurde tot de tank in Westkapelle. De energie was gewoon op. Dit jaar is de missie om op dat punt te blijven rennen. Niet stoppen!

In mijn voorbereiding doe ik ook bewust rustig aan. Ging ik vorige jaren met snellere groepen mee, nu bewust max. trainingssnelheid 11 of 11,5. Ook de Kustloop in Vrouwenpolder heb ik rustig gelopen. Dat was achteraf een goede beslissing gezien de extreme, warme omstandigheden. Zaterdag staat de laatste test op het programma namelijk de oefenloop van Neeltje Jans naar Zoutelande.

De Kustmarathon wordt inmiddels mijn 25e marathon. Een speciale vind ik zelf, toch een soort van jubileum. Alle reden om hier een goede marathon van te maken. Ik hoop op 1 oktober op een graad of 18 en een Zuid-West 3 wind. Na al die jaren Kustmarathon weet je dat zo’n scenario bijna niet voorkomt. Je moet het dus maar gewoon nemen zoals het is en daar je marathon aan aanpassen.
Ik droom nu al van de finish in de Langstraat….

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lezersreacties

Geef een reactie

