Triatlon Almere, verslag van gouden Sjaak

door Sjaak Sinke 

Wanneer je voor de 20e keer start in de hele van Almere moet er iets goed mis met je zijn. Is het een virus, een afwijking of een soort lokroep zoals bij de Lorelei? Maar ik wilde in ieder geval proberen om de 15e finish te halen.

Zaterdag 27 augustus om  half acht was het zover. Voor de 20e keer aan de start van de 3.8 km zwemmen in het Gooimeer. De sterke zuidwester had voor flink wat korte golfslag gezorgd die ik op het eerste stuk voor flink wat overlast zorgde bij het ademhalen. Een wat oudere dame had het behoorlijk moeilijk. Ze zwom het eerste stuk op de rug onder het uiten van kreten die ik wel eens bij bevallingsprogramma’s hoor. Na het keerpunt stond de golfslag aan de andere kant en gaf wat minder last. Uiteindelijk kwamik na ruim anderhalf uur aan de finish in de jachthaven van Almere-Haven. Dat was een tegenvaller aangezien ik meestal tien minuten sneller ben. Toevallig klom ik samen met Frits Massee, mijn enige concurrent in de klasse H65,  op de kant. Hij had een snellere wissel naar de 180 km fietsen.

Na de eerste ronde van 60 km kon ik nog een tempo van 30 km/uur draaien, in de tweede ronde viel het tempo wat terug en wakkerde de wind al behoorlijk aan. In de derde ronde was de wind ook nog eens gedraaid zodat er 40 km tegen de wind in geknokt moest worden. Dat betekende een  fietstijd van 6 uur en 31 minuten, een gemiddelde van 27.7 km/uur. Dat betekende dat er nog ruim zeven uur over was voor de marathon.

Met verse Pepti pro in de belt en vierkante benen begon de lijdensweg van 3 ronden met een totaal van 42 km. De gebruikelijke Almere-shuffle, een stukje draven en een flink stuk wandelen, moest al snel in gebruik worden gesteld. Gelukkig had ik Natalie, al 20 jaar mijn trouwe coach, boven aan Gooimeerdijk lopen en die heeft me er zeker doorgesleept. Dank zij haar GPS-horloge kreeg ik steeds de kilometertijden door. Wanneer die te langzaam waren werd ik aangespoord om weer een stukje te draven: ,,Kom op weer een stukje joggen. Dat gaat goed’’, kreeg ik misschien wel duizend keer te horen waarbij ze zelf, getooid met een flinke rugzak, ook nog eens de marathon heeft afgelegd.

Ondertussen gooide Pluvius de sluizen open en zorgde voor een waar waterballet waardoor mijn schoenen dagen later nog doorweekt waren. Even later brak de zon door en ontstond er een pracht van een regenboog waar, zoals bekend, een pot met goud moet staan. En dat bleek te kloppen aangezien mijn enig overgebleven concurrent Massee me bij het ingaan van de tweede ronde stond op te wachten: ,,Gefeliciteerd. Je kunt Nederlands kampioen worden, want ik kap er mee’’, liet hij weten. 

Na drie bronzen plakken en een zilveren was dat mijn kans om na bijna 70 jaar een gouden plak te veroveren. Natalie had dat ook gehoord van speaker Ruud den Haan, eveneens actief vanaf 1991 in Almere. Dat was een reden voor haar om me nog meer op ‘tempo ‘ te houden: ,,Dat moet je niet weggeven. Doorgaan!’’, liet ze regelmatig luidkeels horen. ,,Ik kan meteen beginnen als Boot-camp-instructeur!’’, liet ze na afloop schor weten.

Ondertussen begon het zo rond negen uur wat te onweren boven Amsterdam, wat mooie lichtflitsen boven het Gooimeer te zien gaf. In de laatste ronde is Natalie helemaal meegegaan in het donkere enge bos, want van de aangekondigde verlichting met een Fiat 500 kwam niet veel terecht. Uit het bos, met nog 5 km over de Gooimeerdijk, kwam de finish steeds dichter bij. Op 3 km afstand waren de muziek en de speaker al te horen en de klok stond nog ruimschoots binnen de limiet van 15 uur. Nog flink wat wandelen om in ieder geval dravend het stadion binnen te kunnen gaan. Zeker nog 1000 toeschouwers scandeerden mijn naam: ,,Sjakie, Sjakie ‘’. Dit keer was ik ruim binnen de tijd. De speaker liet horen: ,,Hier komt de nieuwe kampioen H65.’’ De tijd hoefde niet stilgezet worden zoals twee jaar geleden, want 14 uur 43 minuten en 32 seconden was ruimschoots voldoende.

Na wat opgeknapt te zijn met warme bouillon door de medische staf en nadat Natalie mijn fiets en kleding had opgehaald, werd ik in de triatlonboot van de gouden plak voorzien door Mandy van Bleijswijk van de Stichting Holland Triatlon, een mooie dame die mij al jaren steunt in de triatlon. Rond half een waren we terug in het Apollohotel, waar we de fiets eerst even veilig hebben geparkeerd omdat er de afgelopen week een fiets uit de auto van een deelnemer gestolen was. Daarna een half uurtje in een warm bad en naar bed.

Volgende morgen heb ik na het ontbijt Natalie afgezet in Vlissingen. Ze ging maandagmorgen om zeven uur naar Barcelona om een paar dagen vakantie te houden. In Koudekerke kreeg mijn vrouw Anneke zoveel wasgoed te verwerken dat drie ladingen nodig waren om dat te verwerken. Dank aan dochter Natalie, vrouw Anneke, personeel sportschool Fitness Fitaal en iedereen die heeft meegeleefd. Volgend jaar moet ik mijn prijs ophalen voor 15 maal finishen en dat betekent gewoon weer aan de start in 2012.

14 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

14 Reacties op “Triatlon Almere, verslag van gouden Sjaak

  1. Ingrid

    Een diepe buiging…proficiat !

  2. Boudewijn

    Fantastische prestatie!! Gefeliciteerd..

  3. Patrick

    Respect , waanzinnig, Jammer dat hierover nooit eens een groot stuk in de krant komt, zoals al zo weinig aandacht voor lopers is in de krant, helaas.
    Alleen maar voetbal is wat je leest, jammer hoor. Nooit eens een uitgebreid verslag of intervieuw met een atleet.

  4. koendevries

    He Patrick,

    Welke krant lees jij?

    Groet van Koen

  5. robert

    Hoi Sjaak,

    Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie.
    Leuk stuk om te lezen!

    Robert Carol

  6. Jan van Doorn

    Alhoewel ik vind dat de PZC wel degelijk passend aandacht geeft aan het hardlopen Patrick geef jij in je reactie mbt de overvloed aan aandacht voor voetbal mij een inkoppertje om mijn visie daarover hier in de KM blog van de PZC te schrijven….

    Ook ik vind de pagina’s aandacht aan het voetballen besteed in de krant buiten proportioneel! Bij mij werkt het tevens op mijn lachspieren als ik weer eens een veel te groot uitgelichte kop met foto aantref van een of ander voetbaltrainertje met Louis van Gaal arrogantie (kopieer gedrag). Of alle meldingen over de transfers van ‘amateur’voetballers die zonder enige ranqune en waarschijnlijk met een zak (zwart) geld door zogenaamde clubsponsoren van de ene naar de andere zeeuwse zogenaamde amateurvoetbal club hoppen. Pfffffff het lijkt wel ‘onderweg naar morgen’…. een toneelstuk met slechte amateur(voetballers)aucteurs die maar amper in staat zijn hun machotestostiron in toom te houden. PZC wordt het niet eens tijd om aandacht te besteden aan alle met veel geld gepaard gaande gedoe in het amateurvoetbal eens aan de kaak te stellen? Wie weet… wordt het op zich mooie sportspel voetbal dan weer gewoon leuk en verdient het dan wel zonder mijn lachspieren te prikkelen aandacht in de krant.

    Sorry mensen… ik kon het niet nalaten om in dit voor hardlopers bedoelde blog mijn mening over het voetbal aan te kaarten. Wie weet leidt het tot een ergens naar toeleidende positieve discussie. En trouwens… best leuk om toch een behoorlijk aantal (ex)voetballers tegen te komen met kustmarathonambities. Meestal kunnen ze het ‘spelletje’ het lopen van marathons met mooie resultaten volbrengen!

    SJAAK…. SJAPO MAN! Ik heb je verslag over je zoveelste succesvolle triatlon met plezier en aandacht gelezen en vind je prestatie geweldig!

  7. Martin Harte

    Sjaak, gefeliciteerd met het behalen van je gouden “plak”!!
    Ik maak een diepe buiging voor je voor het behaalde resultaat en heb respect voor je positieve sporthouding en uithoudingsvermogen. Dat dit een voorbeeld mag zijn voor alle sportliefhebbers.
    Fantastisch om je verslag te lezen en al heb ik wel eens een paar keer een marathon gelopen, lijkt dit wat je gedaan hebt me op meer dan een uitdaging.
    Ook het besef dat het thuisfront en je begeleiding van groot belang zijn komt in je verslag naar voren.
    Mooi man, inlijsten die gouden plak en veel succes volgende keer bij wellicht je 15e finish.

  8. Johan

    Beste Sjaak, Top verslag. Die ouder dame die op haar rug zwom is uiteindelijk 5e beste dame geworden.

  9. Sarijke Aerts

    Petje af, wie zal je dat ooit nog nadoen?

  10. Jan Kees

    Geweldige prestatie en een geweldig verslag!
    Gefeliciteerd!

  11. John Kommer

    Heeeeeel veel respect voor deze prestatie Sjaak!!!!
    John K

  12. Sjaak, petje af voor jouw prestatie. Ik vond het prachtig om jouw weer over de finish te zien komen, en wel mooi binnen de tijd. Tot volgend jaar, want dan kom ik je weer aanmoedigen.

  13. Sjaak Sinke

    Bij deze hartelijk dank voor de vele felicitaties bij het behalen van het Nederlands kampioenschap H65 triatlon LD in Almere. Wanneer je op de naam Bouke Wagenmakers klikt kom je op de fotosite met honderden foto’s van de triatlon. Wist u overigens dat ik tijdens de wedstrijd ruim 12000 kcal heb verbruikt. Volgend jaar, wanneer het oude lichaam het toelaat, sta ik weer aan de start van Almere. Dank zij wat afzeggingen in het team van mijn dochterloop ik binnenkort de Dam tot Dam.

  14. Franky Beljaars

    Sjaak fantastisch wat je gepresteerd heb, je bent een voorbeeld voor iedereen die niet weet wat doorzetten betekend.
    Nogmaals gefeliciteerd

Geef een reactie

