Halve van Westenschouwen

door Koen de Vries

Al de jaren dat ik meedeed aan de halve marathon van Westenschouwen was het warm, om niet te zeggen heet op het parkoers door de windstille bossen op de Kop van Schouwen. Dit keer was dat heel anders. Het was koud en nat, de regen kwam met bakken uit de hemel.
Toen ik van Vlissingen naar Schouwen reed, barstte ter hoogte van Serooskerke een enorme regenbui los. De weg stond blank en de thermometer bij een bedrijf even verderop bij Vrouwenpolder gaf dertien graden aan. Het bleef maar kletteren en in Burgh-Haamstede aangekomen moest ik meteen een sprint trekken om nog een beetje droog in het inschrijvingslokaal te kunnen komen. Het was erg druk binnen en dat was logisch. Welke gek wilde in dit hondenweer een stukje loslopen?

Bij de start om 12.00 uur was het even droog, maar de meute was nog niet vertrokken of Pluvius trok alle registers weer open. Bospaden liepen onder water en dat gaf gecombineerd met mijn volledig nat geregende en beslagen bril problemen om de juiste koers te houden. Wat ik nog wel kon zien was dat een medestrijder bij een bevoorradingspost halverwege een natte spons aannam…

Ook anders dan voorgaande jaren was de nadrukkelijke aanwezigheid van lopers van N.A.C. Nivelles. Met ruim veertig mannen en vrouwen waren ze per bus aangevoerd uit de plaats die wij Nijvel noemen, met name bekend van de Bende. Wij kennen natuurlijk allemaal NAC Breda en het wonderlijke was nu dat die Belgische NAC-lopers gehuld waren in de kleuren van NAC’s aartsvijand Willem II.

En dan nóg een verschil met al die voorgaande keren: ik liep niet de halve marathon, maar de 12 kilometer. Aan de Trail des Fantomes had ik een pijnlijke hiel overgehouden en die wilde ik niet al te zeer forceren. Pas op 1 oktober moet er gepiekt, niet op een zaterdagmiddag in augustus. Extra voordeel was dat ik wat kon werken aan mijn basissnelheid. Die bleek tijdens de AV-trainingen belabberd laag. De uitslagen heb ik nog niet gezien, ik had ook geen horloge aan, maar ik geloof dat ik ruim binnen het uur gebleven ben. Da’s hoopgevend. Ik wilde met m’n telefoon nog een foto nemen van de race, maar dat lukte niet. Ook het apparaat was door de vele regen aangetast en weigerde elke dienst.

De organisatie had een fraaie tent opgezet waarin de deelnemers hun warme kleding konden achterlaten. Jammer was alleen dat het dak precies op de plaats waar ik mijn spullen had achtergelaten was gaan lekken. Na afloop had ik niets droogs meer en ik moest nog wel m’n verslaggeverswerk  doen. Met een van John Kommer geleend shirtje heb ik de winnaars (en verliezers) gesproken en daarna ben ik in de auto gesprongen en met de verwarming op 35 naar huis gereden. Voordat ik dit stukje begon te tikken heb ik ook nog een half uur onder de hete douche gestaan. Ja, ook in de zomer kun je door de kou bevangen raken.

Martijn de Kok won bij de mannen, maar er waren nog twee andere lopers die de winst een beetje claimden. Nummer twee Huub van Noorden – vrijdag achter Erwin Harmes en Ronnie Overgaauw nog derde in de Herselmansport-loop –  had onderweg liefst vijf keer zijn veter moeten strikken en die vertragingen kostten hem de zege, dacht hij. Michel Schrier werd in het bos verkeerd gestuurd en kon zijn opmars daardoor niet bekronen met een eventuele zege. Ik beschouw het feit dat Michel de verkeerde kant opging tot nader order als een blunder van de organisatie. Ze roepen het onheil ook wel een beetje over zichzelf af doordat ze een splitsing in het parkoers hebben aangebracht waar snelle deelnemers (na drie rondjes) rechts moeten en de langzamen (na twee rondjes) links. Een ander merkwaardig fenomeen is dat de deelnemers aan de 6 en 12 kilometer vanaf – laten we zeggen – de landkant finishen, terwijl de halvemarathonners van de veel minder logische zeekant aankomen.

Bij de vrouwen was de zege van Anjolie Engels-Wisse geheel onomstreden. Ze had zo’n vijf minuten voorsprong op de nummer twee, de weer helemaal van een buikspierblessure herstelde Leonie Ton.

4 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

4 Reacties op “Halve van Westenschouwen

  1. andres de Witte

    Echt kustmarathon weer.

  2. Pingback: halve marathon Burg Haamstede :: runners terneuzen

Geef een reactie

