Aftellen

door Koen de Vries

Zojuist in mijn agenda een jaarlijks ritueel uitgevoerd. Ik heb de weken naar de Kustmarathon afgeteld. Boven de week van 25 tot en met 31 juli staat het getal 10. Nog tien weken te gaan dus tot de Kustmarathon. Het betekent dat de trainingen langzaam maar zeker gericht moeten worden op het mooiste hardloopevenement dat er is, dit jaar op 1 oktober.

Op dit moment kom ik nog niet verder dan een kilometertje of twintig, maar dat is helemaal niet erg. Ik moet zorgen dat ik op 1 oktober in topvorm ben en niet eerder. Vorig jaar piekte ik al tijdens de halve marathon van Westenschouwen, een paar weken voor de Kustmarathon. Op dat zware en snikhete parkoers liep ik toen bijna een p.r. Veel te vroeg dus en dat mag niet meer gebeuren. In de voorbereiding staan onder meer de trainingslopen van AV’56 op de planning, te beginnen die op woensdagavond 10 augustus. Dan staat een rustige duurloop van 2 uur en 40 minuten over het Kustmarathonparkoers op het menu. De duur van de trainingen wordt de weken erna langzaam uitgebouwd en weer teruggebracht.
Ik vind het altijd heel prettig om mee te doen. Onder het trainen kun je gezellig wat ouwehoeren met allerlei mensen die je niet alle dagen tegenkomt. Het nuttige met het aangename verenigen, heet dat. Voor meer info over deze trainingen kijk op www.av56.nl.
Verder staat op 21 augustus de Trail des Fantomes in mijn agenda. Het is een loop van 25 kilometer door woest gebied in Ardennen, bij La Roche. Dan doe ik op 27 augustus misschien mee aan de Halve van Westenschouwen en op 3 september zeker aan de Kustloop, de zware halve marathon met start en finish in Vrouwenpolder. Om in de stemming te komen is op 15 september de marathonmeeting en rond die tijd houdt Willy de Nooijer met haar loopgroep ook de proefloop van Neeltje Jans naar Zoutelande. Goed voor ruim dertig kilometers schoon aan de haak.
De Kustmarathon bezorgt me altijd een dubbel feestje. Niet alleen het lopen van de marathon is geweldig. Ervoor trainen is bijna even leuk.

9 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

9 Reacties op “Aftellen

  1. john

    Na het volbrengen van 3 marathon’s dit jaar vind ik het moeilijk om te knop om te draaien richting Kustmarathon. 1 oktober lijkt nog zo ver weg, maar het is inderdaad nog maar 10 weken. Heb gisteren toch maar weer een duurloop gedaan van ruim 2 uur. Het viel niet mee en ik hoop dat ik toch weer snel het ritme kan vinden . Op dit moment zit ik echt in een lopersdipje.
    Is dit herkenbaar voor meer mensen of ben ik de enige?

  2. bart vandewiele

    John, ik ben van mening: zodra het plezier er af is, las een pauze in en loop eens géén 4 marathons per jaar… Je zal merken dat het plezier en de motivatie vanzelf terugkomen. Succes!

  3. Jos

    De trainingslopen van AV ’56 zijn inmiddels al begonnen op de zondag. Aanstaande zondag starten we om 9:30 uur vanaf het parkeerterrein bij de Parel in Domburg. We lopen dan 2 uur en 20 minuten. De rest van de planning ziet er als volgt uit:

    Zo. 31/7 Domburg dl 2.20 uur. ” ” ” ” (verzorgt door Jos)
    Zo. 7/8 Zoutelande fartlek/heuveltr. ” ” ”
    Let op, nu op de woensdagen!!!!!!

    Wo. 10/8 Zoutelande dl 2.40 uur. We vertrekken om 18 uur.
    Wo. 17/8 Oostkapelle dl 3 uur. ” ” ”
    Wo. 24/8 Zoutelande dl 2 uur. ” ” ”
    Wo. 31/8 Domburg dl 3 uur. ” ” ”
    Wo. 7/9 Zoutelande dl 3.20 uur ” ” 17.30 uur!!!!!!!
    Wo. 14/9 Domburg dl 2.40 uur ” ” 18 uur
    Wo. 21/9 Zoutelande dl 2 uur ” ” ”
    De vertrek plaatsen zijn;

    Zoutelande vanaf het grote parkeer terrein naast het voetbalveld.
    Domburg vanaf het parkeerterrein bij “de Parel”
    Oostkapelle vanaf het parkeerterrein aan het einde van de Duinweg.

  4. Boudewijn

    Hoi Koen,
    Naar een evenement trainen is altijd een feest. Tenminste, als je lichaam mee wil werken.

    Hoe gaat het nu met je knie?

    Groet,

    Boudewijn

  5. Op 14 augustus mag ik met een trainingsloopje mee van Vrouwenpolder naar Zoutelande met de winnares van afgelopen jaar;-)

  6. koendevries

    Ha Boudewijn,
    met mijn knie gaat het steeds beter. Gisteren voor het eerst sinds een week of veertien het vertrouwde traject Vlissingen-Zoutelande vv afgelegd. Zonder klachten.
    Bij mij dus geen lopersdipje; dankzij die blessure. (Altijd positief blijven.) Sterker, ik ben hartstikke gretig.
    Dat Tiny met de winnares van vorig jaar gaat trainen, is voor mij een mooi voorbeeld van de democratie in het hardlopen. Sorry voor de wat zwaarwichtige term. Iedereen praat met iedereen, iedereen traint met iedereen. Iedereen is even (on)belangrijk, iedereen is gelijk. Ik ken niet veel andere sporten waar dat ook zo is.
    Groet van Koen

  7. Jan C

    Ik heb je bij de vorig kustmarathon vanaf Neeltje Jans zien komen, waar je nog zo fit als een jonge hond je eigen tempo volgde. Respect, Koenraad, dat je dit nog allemaal kan en doet! Ach, je hebt altijd al goed kunnen lopen en op het strand rennen ging je ook goed af. Zijn al die voetbalsessies op zondagochtenden in de jaren 80 toch een goede inverstering geweest. Succes.

  8. Jan Kees Schakel

    Ondertussen is het nog negen weken te gaan. Ik ben volop in de voorbereiding, of eigenlijk: in de voorbereiding geweest. Ik heb nl 30 juli de C42 van Davos gelopen (www.swissalpine.ch). Een “Cultur”Marathon door de alpenweiden, bossen, kloven en door alpendorpjes. Geweldige ervaring, het was mijn tweede marathon; de eerste was de ZKM van vorig jaar. De vraag is nu alleen: hoe rust ik uit en train ik weer in deze negen weken naar de ZKM 2011?

  9. koendevries

    Hallo Jan Kees,
    Ik ben geen expert, maar wat ik wel zeker weet, is dat je een zware marathon in de benen hebt. De conditie die je daar mee hebt opgedaan, ben je niet zomaar kwijt. Eerst goed uitrusten, over een paar weken nog een paar stevige duurlopen en dan moet je klaar zijn voor de Kustmarathon.
    Groet van Koen

Geef een reactie

