Een mooi boek

door Koen de Vries
Zoals gebruikelijk had ik op vakantie te veel boeken meegenomen. De stapel ‘nog te lezen’ is niet helemaal weggewerkt. Ook op leesgebied zijn mijn ambities soms ver verwijderd van de realiteit. Maar als het weer nog een poosje blijft zoals het is, bestaat de kans dat ik alle gewenste lektuur alsnog tot me kan nemen. Een van de boeken die ik in een adem heb uitgelezen, was De rennende Hollander van Diederik van Hoogstraten, een Nederlandse journalist uit New York die onder meer voor De Volkskrant en Elsevier schrijft.

Ik kreeg het boek na een van onze zondagse trainingen te leen van van Niek Knol. Het moest rijpen tot de vakantie, maar toen was het dan ook uitstekend leesbaar. Even iets citeren van de achterflap: Zijn doorrookte longen en keel slibden dicht, zijn lichaamsgewicht nam toe, zijn hoofd werd kaler. De veertig naderde, en het ging niet zo lekker met Diederik van Hoogstraten in New York. Toen zijn sportieve grootvader overleed, besloot Diederik het roer om te gooien. Hij zocht houvast aan een verloren passie: hardlopen. Langzaam maar zeker ging het sneller en soepeler, door New York en andere delen van de VS. Bijzondere plekken openbaarden zich, nieuwe vrienden kwamen op zijn pad en geliefden renden soms een eindje mee. En na vele momenten van pijn, worsteling en deceptie wachtte uiteindelijk iets wat op geluk leek, tijdens magische marathons en sublieme boslopen.
Ja, daar gaat dit boek over. Maar het gaat vooral ook over de gedachten en gevoelens van Van Hoogstraten over hardlopen. Een aanrader voor elke loopgek maar zeker ook leesbaar voor niet-hardlopers. Mijn vriendin, die tien keer liever op een paard zit dan dat ze rent, vond het ook prachtig.

Het mooiste vakantieverhaal dat ik las, was van Kees van Beijnum. U weet wel, de schrijven van De Oesters van Nam Kee. In Het is een clown gaat het over de Braziliaan Vanderlei Lima, die in de Olympische marathon van Athene (2004) op goud afstevent, maar dan wordt tegengehouden door een of andere gek. Waanzinnig mooi geschreven, jammer dat het amper tien bladzijden lang is. Het staat in Runners High, de beste hardloopverhalen uit het inmiddels alweer opgedoekte tijdschrift 42.
Na het verhaal van Van Beijnum komt er een van Abdelkader Benali, u weet wel, de schrijver die in 2009 de Kustmarathonmeeting opluisterde: In Marokko is de start een massasprint. Het begint veelbelovend, mede omdat de winnaar van de laatste Kustmarathon, Noureddine Athamna, ten tonele wordt gevoerd. Zou ik na mijn mislukte zoektocht dan toch nog wat meer te weten komen over deze Algerijn? Nee, jammergenoeg niet. Het enige dat bekend wordt is dat Athamna de wedstrijd waar Benali over schrijft niet uitloopt. Verder verdwijnt hij na zijn hoogdravende introductie volledig uit beeld. Een teleurstelling, net als de rest van het verhaal. Sorry, maar Benali is niet mijn favoriete auteur.
Mede door dit verhaal keerde Runners High terug naar de stapel ‘nog te lezen’. Ik ga het er zeker nog een keer vanaf halen, want er staat ook nog een stuk in van anti-hardloper Maarten ’t Hart. Altijd goed voor minstens een glimlach. Zijn laatste boek, Dienstreizen van een thuisblijver, kan ik iedereen aanraden.   Het was deze vakantie het eerste dat op het (toen nog niet bestaande) stapeltje ‘uitgelezen’ terechtkwam.

3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “Een mooi boek

  1. Igna Becks

    Hey Koen,

    Wat een pracht boek is dat van Diederik van Hoogstraten, ik heb het tijdens een vakantie in april ook in een ruk uitgelezen, wat schrijft die man inspirerend, als je nog niet loopgek bent dan wordt je dat wel. Ook de herkenbaarheid was super, als je New York nog niet gelopen hebt dan wordt je helemaal enthousiast, ben je er wel geweest dan is het een feest van herkenning. Een boek dat ik iedereen kan aanraden.

  2. Cees van den Bulck

    Niet lezen: Waarover ik praat als ik over hardlopen praat, van Haruki Murakami. Een vrij flauw boek, waarin de schrijver omstandig uitwijdt (lange of korte ei?) over zijn hardloopprestaties en trainingsopbouw, die in mijn ogen niet veel voorstellen.Een overbodig boek.
    Wel lezen: Hardlopen van Thor Gotaas. De Noorse schrijver beschrijft zeer gedetailleerd het hardlopen in o.a. de klassieke Griekse en Romeinse geschiedenis. Ik heb het nog niet uit, maar het voegt wel wat toe. Vooral het eerste gedeelte (over de oudheid) leest niet gemakkelijk, maar ik heb alle tijd, aangezien ik sinds gisteren met mijn poot in het gips zit na de langverwachte achillespeesoperatie.
    Nog een opmerking over de huidige hardloopboeken: Het vertalen van to run of running met rennen, zoals bijv. De geboren renner. Rennen klinkt in mijn beleving als een kinderspelletje. Niets mis mee, natuurlijk. Maar wij zijn hardlopers en doen aan hardlopen.

  3. Frank van der Mark

    Allen,
    Nog twee aanraders voor de vakantie (en/of daarna):
    “De koerier die nergens bij hoort” van (oer) ultraloper Ron Teunisse; gebundelde columns en verhalen over zijn loopervaringen en eigenzinnige kijk op de wereld. Prachtboek van een prachtkerel.
    Het tweede boek waar ik niet uit te krijgen was, is “Hardlopen, met succes je grenzen verleggen” van Jan Fokke Oosterhof en Paul Kamphuis. Beide atleten beschrijven op een schitterende manier de voorbereidingen (o.a. Swiss Alpine Run) naar de door Paul te lopen Sparthatlon in 2006. Het boek leest goed weg, is prettig geschreven en leverde naast een glimlach ook de nodige herkenning op. Bij het boek is een dvd bijgesloten met een introductie van beide lopers/schrijvers en een docu van de Swiss Alpine run en een uitgebreid relaas van de Spartathlon 2006 waarin naast Paul, ook ultraloper Scot Jurek te zien is.
    Mooie ontspannende voorbereiding voor de komende Kustmarathon

Geef een reactie

