PZC Stratenloopcircuit, Zomerloop en Patrijzenloop

door Maurice Steketee
Honderden hardlopers, veel publiek en volle terrassen. Het PZC Stratenloopcircuit staat elk jaar garant voor een hoop spektakel in een aantal Walcherse kustplaatsen en Burgh-Haamstede op Schouwen-Duiveland. Woensdagavond is de eerste wedstrijd in een serie van vijf in Zoutelande, op 3 augustus wordt het circuit afgesloten met de traditionele Boulevardloop in Vlissingen die voor de 74e keer wordt gehouden.
Wie in aanmerking wil komen voor de eindzege in het PZC Stratenloopcircuit zal aan vier van de vijf wedstrijden moeten deelnemen. Op basis van de voorinschrijving is Tim Pleijte bij de mannen de grote favoriet. De atleet van Dynamica was onlangs nog de sterkste in de ZLM Don Stadsloop in Middelburg. Daar hield hij zijn loopmaatje Michel Schrier net achter zich. Schrier won vorig jaar het Stratenloopcircuit.
Bij de vrouwen is Anjolie Engels-Wisse titelverdedigster. De meeste tegenstand zal ze waarschijnlijk krijgen van Marianne de Kok uit Lewedorp.
De Stratenloop in Zoutelande is tien kilometer lang en de start is om half acht in de Langstraat. De deelnemers moeten twee ronden van vijf kilometer afleggen. Er hebben inmiddels ruim tweehonderd atleten ingeschreven, maar de verwachting is dat dat aantal nog flink zal oplopen.
Het secretariaat is gevestigd in het clubgebouw van voetbalvereniging De Meeuwen.
In Zeeuws-Vlaanderen is vanavond de eerste zomerloop in Retranchement. Er zijn er in totaal vijf, steeds op dinsdagavond. Genoeg te doen dus voor wie ook in de zomermaanden in beweging wil blijven.
Ook een om in de agenda te zetten: zaterdag 16 juli, de Patrijzenloop te Colijnsplaat. Schijnt ook na afloop erg gezellig te zijn. Kijk voor meer info over al deze wedstrijden op www.atletiekzeeland.nl

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

3 Reacties op “PZC Stratenloopcircuit, Zomerloop en Patrijzenloop

  1. Schletterer-fan

    Na al die oproepen om ultralopen en trails enz. heb ik ook een oproep:
    met verbazing las ik het recente artikel over Schletterer op atletiekzeeland.
    Schletterer moet starten op de kustmarathon!!

  2. Deze keer maar eens een stukje onder een spotnaam, want sommigen vinden dat ik geen positieve bijdrage lever aan de Zeeuwse atletiek. Het klopt, dat ik niet zo dikwijls aan de start sta, maar dat heeft meer met de leeftijd te maken. Verder zullen insiders wel weten dat ik me in het verleden wel degelijk verdienstelijk heb gemaakt voor het hardlopen in onze provincie. Momenteel heb ik grootse plannen om de baanatletiek en het crossen populairder te maken en ik hoop er in de komende maanden meer over te kunnen vertellen. Toch wil ik hier ook reclame maken voor een loopwedstrijd. Op 26 augustus a.s. vindt in Kapelle de 2de HERSELMAN SPORTLOOP plaats. Op 19.00 uur beginnen we met jeugdlopen en om 19.30 een wedstrijd over 5000 meter. Deze relatief korte afstand ( 4 rondjes door het centrum ) is geschikt voor beginners, maar ook voor gevorderden, die eens willen knallen op deze zo nauwkeurig gemeten afstand. Informatie komt ook op Zeeland Atletiek. Verder heb ik nog foto’s gevonden van een Rondje Walcheren over 65 km op 20 december 1975. Het lukt me echter niet om ze hier te plaatsen. Ik heb ze wel als document op mijn computer gezet. Interesse?

  3. Cees van den Bulck

    Ik denk dat ik ongeveer dezelfde foto’s zal hebben van de trainingsloop van 65 km rond Walcheren op 20-12-75 als Stuurman Jantje.. Fraaie zwart-wit foto’s, waarop in ieder geval goed te zien is in wat voor kleding wij liepen. Geen strakke tights en ademde loopshirts, maar zwaar katoenen en wollen spul, dat na een poosje zweten kilo’s zwaarder woog. Ook het volgbusje en de kapsels zijn lichtelijk gedateerd.Nostalgie van de bovenste plank!
    Wat misschien wel belangrijker is, is het lijstje met resultaten van de Zeeuwen in de Westland Marathon ’76 na de trainingstocht van 52 km. Daar zal Jan Roose het zeker mee eens zijn!

Geef een reactie

