Trails

door Koen de Vries

Voor de lange-afstandlopers die van natuur houden was het een prachtige zondag. In de Alpen werd de Montblanc Marathon gelopen en op de Veluwe was de Veluwezoom Trail. Het zijn twee lopen die niet alleen veel van je gebruikelijke hardloop-lichaamsdelen vergen, maar ook van je ogen. Waar je ook gaat of staat, overal kun je genieten van prachtige natuur. Ik heb het idee dat het lopen van trails steeds populairder wordt.  Bij senioren die het lopen van stadsmarathons wel gezien hebben, maar ook bij jongere lopers. Voor hun is traillopen een aparte vorm van atletiek.

In de Montblanc Marathon ging zoals verwacht Kees-Pieter Geschiere van start. De Serooskerkenaar maakte vorig jaar op dit blog nog reclame voor deze loop. Dit keer had hij wat introducees meegenomen. Marius Besuyen was van hen het ‘snelst’, inderdaad tussen aanhalingstekens. De man uit Sint Laurens deed er 6 uur en 12 minuten over. Als u het kaartje met de hoogteverschillen bekijkt, begrijpt u wel waarom.

Vijftig minuten later  kwam de mij onbekende Chris Verbeen over de streep en daarna volgde Geschiere himself, in 7.11. John Guequièrre sloot de bescheiden Zeeuwse rij. Hij had er 8 uur en 12 minuten over gedaan. Had hij onderweg wellicht ergens een kopje koffie gedronken? Welnee! ,,Het was een prachtige ervaring in een schitterende omgeving, maar het was ook de zwaarste marathon (Den Allerzwaersten?) uit mijn carrière”, vertrouwde hij nog buiten adem de PZC toe. En u weet, als het in de PZC staat, is het waar.

Op de Veluwe stond ook een Zeeuwse delegatie aan de start. Ingrid IJsebaert uit Hulst, die zich in korte tijd ontwikkelde tot een trailfanaat eerste klasse, legde bij de vrouwen beslag op de derde plaats. Ze raffelde de 52 kilometers over geaccidenteerd en onverhard terrein af in 5 uur en 4 minuten. Anita Joziasse werd vijfde. Zij was met haar man Giel een van de eerste Zeeuwen die zich overgaf aan het traillopen. Giel eindigde overigens in de toptien. Hij stuitte onderweg wel op een specifiek trailprobleem: hij liep verkeerd.

Even niet goed opgelet en je hebt een pijltje, lintje of ander richtingaanwijzertje gemist! Een echte, specifieke trailloper is Michel Buijck uit Middelburg. Binnenkort mag hij Nederland vertegenwoordigen tijdens een trail in – ik dacht – Wales.  Buijck werd vijfde op de Veluwe.

Als het weer een beetje met mijn benenwagen gaat,  zal ik zeker ook trails gaan lopen. Er staat er zelfs al een op het programma. Ik heb ingeschreven voor de Trail des Fantomes, op 21 augustus  in de buurt van La Roche.  Je moet er niet alleen veel klimmen en dalen en je ergens met een touw naar boven zien te werken, maar ook door een beek rennen. Ach, wij Zeeuwen schrikken daar niet voor terug.   Hoe vaak hebben wij tijdens de Kustmarathon, de Kustloop en wellicht nog andere loopjes geen natte poten gehad? 

 

26 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

26 Reacties op “Trails

  1. Jan van Doorn

    Is het een idee om het kustmarathon weekend uit te breiden met een marathonTRAIL? Burg-Haamstede – Vlissingen! En dan de ‘gewone’ marathon starten op Neeltje Jans. Dan wel de finish verkassen naar de Boulevard. Dat zou bijna een ‘berg’ loop worden met alle duintoppen na Zoutelande tot Vlissingen er ook nog bij… Past de term –den aller zwaaarsten– dan ook voor de kustmarathonTRAIL ten opzichte van de andere trails in Nederland? En op hoeveel kilometers zou het dan uitkomen? Zijn er atleten in Zeeland die die uitdaging wel willen aangaan?

    Koen… gaan we een keertje kilometers tellen zodra je weer aan het lopen bent met je polscomputer in de aanslag? Of zijn er andere garmin bezitters die nu al willen proberen?

    Nieuwe trents en zeker binnen de duurloophype van de laatste jaren… Daar moet je op inspelen lijkt me… of niet? En prachtige Zeelandpromotie mevrouw Peijs!

    ps Volgens mij is er al eerder een discussie op dit blog geweest over het fenomeen ultralopen.

  2. Frank van der Mark

    Een ultrakusttrail in 2012! Lijkt mij wel wat, maar zal wel de nodige discussies opleveren 😉

    ps. Chris Verbeem is hardcore trailrunner én kustmarathonloper.

  3. KM TRAIL JA of NEE

    OKE Frank… jou lijkt een kustmarathon trail wel wat 🙂 Je bent de eerste die reageerd… Wie volgt…? Enne… Laat die discussie maar losbarsten. Daar is dit blog toch voor bedoeld een mooi ‘podium’ voor! Wel graag (zowel bij positieve als negatieve reacties een paar woordjes onderbouwing en a.u.b. niet op de persoon ‘spelen’ hé).

    Wat vinden jullie van… en waarom!
    – Een TRAIL toevoegen aan het programma van het kustmarathon weekend…?
    – Zou je eraan mee doen? Of gaat het jou allemaal wat te ver…?
    – De finish verplaatsen naar de boulevard in Vlissingen?
    – Start van de trail in Burg Haamstede 12.00 uur
    – De start van de marathon verplaatsen naar Neeltje Jans start ook 12.00 uur
    – Welk parcours vanaf Zoutelande (bovenlangs of onderlangs de duinen)?
    – Andere parcourssuggesties?
    – Wat vinden Lein en Lenie en hun organisatieteam van dit idee?
    – enz. enz.

    Dit berichtje is bedoeld als klein persoonlijk initiatiefje. Reacties graag uitsluitend via dit blog. Ik besef dat het loslaten van Zoutelande als finish best wat gevoeligheden met zich meebrengt. Maar ik denk dat met het steeds maar verder groeien het kustmarathon weekend organisatorisch beter op zijn plaats is met alle mogelijkheden die de boulevard te bieden heeft. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en vermoed dat de kustmarathon organisatie dat ook is.
    Jan van Doorn

  4. Boudewijn

    Hoi Koen,

    Je bent een bikkel! Maar dat wisten we natuurlijk al. Ik vraag mezelf zomaar af of je fysio ook al van je voornemen weet en hoe die erover denkt.. Of weet die het nu omdat hij ook je blog leest 🙂
    (Je hoef deze vraag vanzelfsprekend niet te beantwoorden).

    Ik heb eens naar Trail des Fantomes gekeken en dat ziet er best wel gaaf uit. Ik ben al eens in die regio geweest en ik vermoed dat je het naast lopen ook druk zal hebben met het maken van foto’s..
    Met het vele klimmen krijgen je knieën het aardig te verduren.

    Voor wat betreft een trail langs de kust, dat kan niet moeilijk zijn om uit te zetten. Als een trail over aansprekend parcours en een te behappen afstand is, dan zou ik eventueel wel meedoen. Tenminste, als het past tussen de wedstrijden waar ik al mee wil doen.

    Algemene opmerking over trail toevoegen aan kustmarathon? Waarom van alles en nog wat rond evenementen verzinnen of eraan toevoegen? Zie dat ook al rond de halve van Renesse gebeuren.
    Een trail, wat is het volgende, een rollator race? Of breng ik dan echt iemand op een idee…

    Groet,

    Boudewijn

  5. Robert Carol

    Ik vind het idee om een trail in Zeeland te organiseren prima. Maar koppel het los van de kustmarathon. Dat is een evenement op zich met de marathon als hoofdnummer. Het moet toch mogelijk zijn om bij voldoende belangstelling eens met een groep af te spreken en van start te gaan. Zo is de kustmarathon ooit ook begonnen. Ik heb mijn trailschoenen al besteld!
    Koen en anderen wanneer spreken we af?

  6. koendevries

    Ik ben ook wel in voor een Zeeuwse – of in dit specifieke geval – Walcherse trail. Als je er een echte trail van wil maken, moet je denk ik niet starten op Neeltje Jans. Het stuk naar Walcheren leent zich daarvoor niet (helemaal). Ik zou op de Veersedam starten, dan over het strand naar Oranjezon en daar het schitterende waterwingebied in. Ik loop daar regelmatig een parkoers van een kilometer of tien, echt prachtig. De Veluwe is er niks bij. Vanaf daar zou je door de Manteling naar Domburg kunnen. Ik zou daar omkeren en via duinen, bos en strand richting Vrouwenpolder. Wat ik vroeger weleens deed, was ‘vlechten’. Van het strand bij de eerste opgang de duinen op, vanaf de volgende opgang het strand weer op enz. Lekker zwaar.
    Wat betreft mijn blessure Boudewijn, de fysio weet er vanaf. Sterker, hij heeft me een schemaatje gegeven waarin ik m’n trainingsarbeid geleidelijk kan opvoeren. Ik ben anderhalve week bezig en mag morgen 4×8 minuten lopen, met steeds een minuutje rust ertussen. Over een week op twee zit ik – als alles goed gaat – op 2×30 minuten. Dan is er licht aan het eind van de tunnel. Die trail de Fantomes (eind augustus) heeft twee afstanden: 25 en 50 km. Ik heb ik alle bescheidenheid voor de 25km gekozen.
    Wat mij betreft gaan we met een stelletje fanatiekelingen binnenkort een trailtje lopen. Over een week of vier ben ik hopelijk beschikbaar.
    Groet van Koen

  7. Cees van den Bulck

    Een trail in Zeeland is leuk, maar ik ben het met Robert Carol eens, dat dit geheel los moet staan van de kustmarathon. Ik heb een idee: Sinds kort zijn er wandelroutes langs de Walcherse watergangen, bijvoorbeeld van Middelburg naar Domburg of Westkapelle: ca. 20 km (Er zijn kaartjes van). Even de fantasie laten gaan: Start in Middelburg, langs de watergangen naar Domburg, de duinen oversteken en linksaf over het strand naar Westkapelle, de duinen over en dan via het krekengebied en langs de watergangen terug naar Middelburg. Ik vraag me alleen af of de initiatiefnemers van de wandelroutes dit leuk vinden.

  8. Michel Buijck

    Hoi Koen,
    was afgelopen zondag een mooie trail en heb heerlijk gelopen. Het was mijn laatste lange duurloop van mijn zware trainingsblok. Ga nu twee weken afbouwen (‘op het zeeuwse trail parcours’) voor 9 juli, dan moet het gaan gebeuren. Trail vind plaats in Connemara Ierland, site is http://www.runconnemara.com. Over de afloop ga ik een verslag schrijven op de site van http://www.mudsweattrails.nl, deze site is alleen gericht op het traillopen. Deze gasten geven ook clinics in het traillopen, wie weet kunnen we ze een keer uitnodigen in onze ‘bergen’. Heb afgelopen zondag een tijdje met een van deze jongens meegelopen en zelfs het idee al eens geopperd.
    Overigens, de trail in La Roche is een echte aanrader, heb ik uit zeer betrouwbare bron….;)
    Met sportieve groet Michel

  9. Hobbeldebobbeltrail…

  10. Jan van Doorn

    Leuke reacties al snel! MANNEN… Wat vinden de VROUWEN… Hun reacties mis ik nog…. Ingrid, Anita Saskia en alle andere ladyrunners, wat vinden jullie van een Zeeuwse trail? Ik kan me wel vinden in de reacties zoals tot nu toe gegeven… Enne zeeuwse ‘boer’ dat ik ben. Ik heb nu al weer wat beter beeld bij wat een trail inhoud (zal ook nog eens aan het googlen slaan :-). Een trail is dus … echt en veel kilometers maken in de natuur, onverhard en heuvelachtig terrein. Behalve dan de duinklimmertjes naar Vlissingen wellicht een goed idee Koen onze voor velen nog onontdekte waterwingebied bij Oostkapelle erin op te nemen..

    Maar goed… bovenstaande reacties zijn neem ik aan nog maar een beginnetje… Vragen zoals de finish van de KM van Zoutelande naar Vlissingen…? De mening van de KM organisatie…? Het KM weekendprogramma met een trail uitbreiden…? Of toch er een apart evenement van maken…?

    Als dat cluppie mensen met trail plannen deze zomer al een poging gaat wagen ben ik erbij! Niet als loper, wel om sfeer te proeven. En wellicht te fourageren…

  11. Frank van der Mark

    Beste lopers,
    Hierbij nog wat sites (om alvast in de stemming te komen)
    http://web.mac.com/trailmagazin/TRAIL_Magazin/Willkommen.html
    http://www.mudsweatandtears.co.uk/

    groet Frank

  12. Claudia

    Trail op Walcheren? Doen!!! of t nu bij de Kustmarathon hoort of apart maakt mij niet uit, mischien dan toch maar apart dan kan je en de kustmarathon/ladiesrun/wandelmarathon en de trail doen, wel graag verschillende afstanden, niet iedereen kan al n (kust)marathon lopen, dus bijvoorbeeld vanaf 10/15 km tot …… Het eiland leent zich er prima voor met alle waterwingebieden, ruiterpaden langs de kust en natuurlijk de duinen en het strand. Denk dat t wel n uitdaging is voor degene die al vaak de kustmarathon hebben gedaan. Lees t wel wanneer de inschrijving start…

  13. Jos

    Waarom geen trail door de Boswachterij Westenschouwen? Je trekt de zeperduinen, de meeuwenduinen en het strand erbij en volgens mij kom je dan een heel eind.
    3 weken geleden de OHM trail bij Remouchamps gelopen. Was geweldig om dat te doen. Helaas bordje gemist en in de afdaling van de Redoute gevallen maar ik ga volgend jaar op herhaling voor een 33km

  14. Anton van Daalen

    Ik ben voor. Volgens mij, als je echte trail wilt lopen zal dat niet alleen over duinen kunnen. Althans, dat is wat ik heb begrepen van trail-running. Het idee van hardlopen over de wandelroutes spreekt mij ook wel aan, wou daar toch al eens een keer gaan trainen.

    Wel vind ik dat de kustmarathon de kustmarathon moet blijven: starten in Burgh-Haamstede, finish in Zoutelande. Of ben ik dan te behoudend? Want aan de andere kant: een loop vanaf Neeltje Jans naar Vlissingen (maar dan ook tussen Zoutelande en Vlissingen boven over de duinen) lijkt mij ook wel wat. Maar om dat als nieuwe loop te introduceren? Volgens mij is het al vol aan het raken op de agenda.

    Overigens lijkt de dit jaar voor het eerst gehouden Brabantse Wal Marathon ook wel wat op een trail. Deze marathon kan ik iedereen aanraden!!

  15. Ingrid

    Mooi, zoveel reacties…oké Jan ik ook…ik weet niet of ik voor een trail ben, vind de Kust marathon al trail genoeg net als al die andere kustloopjes, hobbel de bobbel, Aagtekerkrun enz..Claudia er is keus genoeg. Ik zou graag een ultraloop erbij hebben, volgens mij is daar al eens een discussie over geweest, rondje Walcheren ?!!! (Dat zou misschien een week of 3-4 na de Kustmarathon kunnen, dan hebben we toch al de nodige kilometers in de benen)Mijn gedacht is niets meer koppelen en veranderen aan het marathon weekend, het is top zo !!! Michel succes…ben een klein beetje gezond jaloers.

  16. Anton van Daalen

    @Ingrid: als je rondje Walcheren doet, start in Vlissingen, langs kanaal door Walcheren, bij Veere langs Veerse Meer, bij Vrouwenpolder via waterwingebied, vanaf Oostkapelle via de mantelinge naar Domburg loopt en dan over duinen en strand terug naar Vlissingen heb je beide: en ultra en trail. Andere mogelijkheid: rondje Veerse Meer.

    Wat dat betreft mogelijkheden genoeg in Zeeland.

  17. Anton van Daalen

    aanvulling op bovenstaande: Naar aanleiding van deze blog hebben Ingrid en ik het idee opgevat om samen rondje Walcheren te gaan lopen. Dit bij wijze van training (huh?) Het wordt dan geen trail, maar een ultra. Dus geen bospaden, duinen en strand, maar zoveel mogelijk verhard. Route? Langs kanaal door Walcheren vanaf VLissingen naar Veere, dan kustlijn volgen terug naar VLissingen. Bij een snelle meting kom ik op ca 50km. Datum ligt nog niet vast, maar zal of vrij binnenkort moeten of anders na de kustmarathon. (dit ivm geplande vakantie van ondergetekende) Liefhebbers om mee te lopen?????

    PS: @ingrid: kon er in korte tijd niets meer van maken, tevreden zo?Ga nu omkleden en dan: trainen.

  18. Igna Becks

    Wat een enthousiasme voor trailrunning, het lijkt me geweldig om een trail in Zeeland te organiseren, maar laat het kustmarathon weekend in tact, het is goed zoals het is, als je er meer bij gaat doen, wordt het geheel alleen maar minder.
    Op de zeeuwse hardloop/duursportkalender past zeker nog een trail, het idee van Ingrid om dat eind oktober of begin november te doen is zo gek nog niet

  19. Wow, een trail in Zeeland lijkt me fantastisch. Ik heb in de voorbereiding op de 60 van Texel een trainingsloop gedaan van de boulevard in Vlissingen naar Burgh Haamstede. Dik 50km, een mooie afstand en (afgezien van de stormvloedkering) een echte trail!

  20. Hallo allen,

    Als er een trail in Zeeland zou komen, zou dat super zijn. Trailrunning gespreid over het land is het mooiste en is zeker promotie voor Zeeland, net zoals de door ons georganiseerde koning van Spanje trail in Limburg pure provincie promotie was. Ik zeg doen en we zouden dan graag op de hoogte worden gehouden van deze ontwikkelingen.

  21. Jan Roovers

    Deelnemers aan de Stratenloop, succes!
    Vanwege vakantie kan ik helaas niet kijken in Zoutelande.
    Ik mis hier wel de aandacht voor het circuit in Zeeuws Vlaanderen.

  22. Cees van den Bulck

    N.a.v. de reacties van o.a. Anton en Ingrid over een rondje Walcheren, ben ik op zoek in mijn “archief” naar verslagen van twee trainingslopen rond Walcheren in de jaren 70. Zodra ik ze gevonden heb, zal ik ze hier overtypen.

  23. Anton van Daalen

    @Cees: ik houd me aanbevolen voor wat je nog hebt van die tijd…zal zeker niet digitaal zijn. Afgelopen weekend trouwens al klein voorproefje genomen met duurloop van 38 kilometer, oa via Middelburg Veere en Vrouwenpolder.
    Trainingsloop wordt trouwens pas na de Kustmarathon gehouden.

  24. Cees van den Bulck

    Hier komt ie, Anton! Uit de PZC van december 1975. Eerst de voorbeschouwing:
    MARATHONATLETEN TRAINEN 65 KM OP WALCHEREN
    Vlissingen – Op initiatief van de marathonlopers van Zeeland Sport uit Vlissingen, te weten Louw Dingemanse, Cees van den Bulck, Wim Back en Cees Weststrate, zal op zaterdag 20 december (1975!) een tiental Zeeuwse marathonlopers een poging doen om om een afstand van 65 km rond Walcheren hardlopend af te leggen.
    Dergelijke afstanden, die gelopen worden in een zeer rustig trainingstempo en met enkele rusten onderweg, worden beschouwd als een van de meest effectieve onderdelen van de marathontraining. Dit is namelijk een van de weinige mogelijkheden voor een marathonloper om een training te houden langer dan de wedstrijdafstand van 42,195 km.
    De groep Zeeuwse lopers met o.a. Koos Oggel, de gebroeders Roose, Cees Hoogesteger en de vier reeds genoemde Zeeland Sport-atleten zal op zaterdag 20 december vertrekken vanaf de Vlissingse sintelbaan.
    De route is als volgt: Vlissingen, Westduin, Dishoek, Zoutelande, Westkapelle, Domburg, Vrouwenpolder, Veere, Arnemuiden, Nieuw- en St. Joosland, Souburg, Vlissingen, waar de atleten tussen 2 en 3 uur hopen de arriveren.

    Enkele dagen later het verslag in de PZC:

    VOOR ROOSE EN WESTSTRATE WAS MARATHONTRAINING NIET TE LANG
    Vlissingen- Zaterdagmiddag om 3 uur bleek, dat alleen voor Wim Roose uit Goes en Cees Weststrate uit Vlissingen de trainingstocht van 65 km rond Walcheren voor Marathonlopers niet te lang was. Zij waren de enige twee atleten die overgebleven waren van de groep lopers, die ’s morgens om 9 uur waren gestart vanaf het Baskensburgplein.
    Rein Swint (gelegenheidsloper) en Jan Kortsmit (tienkamper) lipen deze tocht als koppelrace, d.w.z. om de beurt 5 km lopen en 5 km in het volgersbusje. De laatste 10 km liepen zij beiden.
    Via Westduin, Dishoek, Zoutelande en Westkapelle bleef de groep compleet tot Domburg, waar 10 minuten werd gestopt voor wat verversingen. Dit was op ongeveer 25 km. Behalve het reeds genoemde koppel bestond de groep tot hier uit Koos Oggel, Wim Back, Cees Weststrate, Jan en Wim Roose, Cees van den Bulck, Bertus Walker en Bart Schuilwerve. Laatst genoemde twee veteranen vonden het hier welletjes, hoewel Bart Schuilwerve later nog enkele kilometers meeging. De volgersbus werd bestuurd door de geblesseerde Louw Dingemanse en later door Bart Schuilwerve.
    Via de bossen tussen Domburg en Vrouwenpolder volgde even voor Veere op circa 36 km een rustpauze van 25 minuten in de schuur van een boerderij, waar gegeten werd en droge kleren werden aangetrokken. Toen de groep weer verder ging naar Veere hadden Jan Roose en Wim Back inmiddels plaatsgenomen in de bezemwagen. Over de sluizen bij Veere ging de tocht verder naar Arnemuiden (45 km). Hier gingen de kilometers zwaar wegen. Even voor de 50 km bij Nieuw- en St. Joosland stapte Cees van den Bulck in de bezemwagen, even later gevolgd door Koos Oggel. De enige twee die tot dusver nog alle kilometers afgelegd hadden waren de tengere Wim Roose en de zwaargebouwde Cees Weststrate, die opvallend gemakkelijk lopend doorgingen. De uitgedunde groep ging via Rittem, waar Jan Kortsmit en Rein Swint beiden meegingen naar Souburg. Hier sloten Wim Back, Jan roose, Koos Oggele en Cees van den Bulck zich weer bij de groep aan, zodat 8 lopers precies volgens schema om 3 uur bij het clubgebouw van Zeeland Sport aankwamen. Hier konden Wim Roose en Cees Weststrate opmerkelijk fris na 65 km hardlopen de felecitaties van hun ploeggenoten in ontvangst nemen.
    Ondanks het feit, dat slechts twee lopers de hele tocht konden volbrengen, waren alle deelnemers en begeleiders het erover eens dat het een zee geslaagde marathon-training was, die zeker in de toekomst herhaald zal worden.

  25. Cees van den Bulck

    Enkele maanden later deden we het nog een keer …
    VIER ZEEUWSE MARATHONLOPERS TRAINEN 52 KM
    Vlissingen- Vier Zeeuwse marathonlopers hebben afgelopen zaterdag als training een afstand afgelegd van 52 km rond Walcheren.
    Het waren Cees Weststrate, Louw Dingemanse en Cees van den Bulck, allen van Zeeland Sport en Jaap Oele van AV ’56, die om kwart voor twee arriveerden bij het clubhuis van Zeeland Sport te Vlissingen. Zij waren hier om 9 uur vertrokken samen met Bertus Walker en Bart Schuilwerve, die na 20 km bij Vrouwenpolder in de volgwagen stapten. Verder startten Bram Melis -hij stopte na 36 km te Westkapelle-, Jan Roose, die de marathonafstand (42 km) volmaakte en te Zoutelande stopte en Koos Oggel die te Dishoek na 46 km opgaf.
    Deze ultra-lange duurlooptraining was de tweede gezamenlijke trainingstocht, die deze winter door de marathonlopers van Zeeland Sport werd georganiseerd. De eerste tocht ging over 65 km, toen slechts twee atleten de tocht uitliepen, namenlijk Cees Weststrate en Wim Roose. De laatste was er deze keer niet bij.
    De groep liep via Souburg, Middelburg en Kleverskerke naar Veere, van daar naar Vrouwenpolder en via de bossen van Oostkapelle naar Domburg. Hier, na 30 km, werd een half uur gerust bij een familielid van een van de lopers. De tocht werd toen voortgezet via Westkapelle, Zoutelande, Dishoek en Westduin naar Vlissingen, waar Cees Weststrate en Louw Dingemanse arriveerden na 4 uur en 40 minuten, gevolgd door Jaap Oele op ca 2 minuten en Cees van den Bulck op 5 minuten. Zij werden de laatste kilometers begeleid door de eerdere uitvallers.
    Cees Weststrate, Louw Dingemanse, Koos Oggel, Jaap Oele en Cees van den Bulck zullen op 10 april aanstaande starten in de Westland Marathon te Maassluis.
    toevoeging op 7 juli 2011: Dit waren toen de resultaten van de Zeeuwen in Maassluis: 14. Cees Weststrate 2.41.23; 18. Koos Oggel 2.44.31; 35. Cees van den Bulck 2.53.32; 42. Jaap Oele 2.56.46; 73. Wim Roose 3.08.57; 77. Jan Roose 3.12.56
    tweede toevoeging: De verhaaltjes in de PZC heb ik indertijd zelf geschreven. Het zou leuk zijn voor de mensen van nu als de mensen van toen nog wat meer details zouden kennen van de twee trainingslopen, zoals voeding en drinken en de exacte datum van de tweede tocht (Hoeveel weken voor de marathon?)

  26. Anton van Daalen

    Cees, leuk om die stukjes te lezen. Zeker om dat toen zo’n lange duurloop als training voor de marathon werd gezien. Vandaag de dag is de maximale trainingsafstand zo ongeveer 36 KM, althans, van de marathonlopers die ik ken traint er niemand langer dan die afstand. Nu is het bij ons ook niet bedoeld als training voor de marathon, maar “gewoon” als trainingsloop. En wellicht wel als aanloop naar meer ultra-lopen van mijn kant. (Ingrid heeft natuurlijk al de 60 van Texel gelopen en de Veluwe-Zoom trail.)
    Mijn idee van de route (ik zet even “mijn” idee omdat Ingrid als Zeeuws Vlaamse niet zo bekend is met de plaatsen op Walcheren) is om in Vlissingen te starten, dan via kanaal door Walcheren naar Middelburg, dan richting Arnemuiden, Veere, Vrouwenpolder, Oostkapelle, Domburg, Westkapelle, Zoutelande, Dishoek terug naar Vlissingen. Dit is grotendeels de route die jullie de tweede keer hebben gelopen. Nu heb ik toevallig ook nog (schoon)familie wonen op Domburg, dus wellicht dat wij daar ook even stoppen.
    We kunnen natuurlijk ook precies jullie route gaan lopen, want langs het kanaal door Walcheren is natuurlijk niet het meest afwisselende stuk…

Geef een reactie

