PZC Familieloop, voor elk wat wils

Erik Poppe met Krijn in de kinderwagen. foto Arjan Buteijn

door Maurice Steketee
Concert at Sea werd afgelast, de PZC Familieloop ging gewoon door. Uiteindelijk kwamen zo’n 800 bikkels zaterdag in Vlissingen in actie. De omstandigheden waren verre van ideaal, maar toch haalde bijna iedereen de finish. Toen ik ’s ochtends om een uur of tien op m’n fiets klom in Middelburg om naar Vlissingen te fietsen hield ik m’n hart wel een beetje vast. Een stormachtige wind raasde over het kanaal. En af en toe pakte donkere wolken zich samen boven de haven van Vlissingen. Dat worden veel afmeldingen, dacht ik meteen. Maar toen ik bij het Arsenaal arriveerde was het al behoorlijk druk met lopers. Sterker nog, er waren meer dan 100 na-inschrijvingen! Een Zeeuw laat zich gelukkig niet afschrikken door een beetje wind en regen.

De schade viel uiteindelijk ook best mee. Er stond weliswaar een stormachtige wind, maar langer dan een kilometer had je ‘m eigenlijk nooit tegen omdat ie constant van richting veranderde zo leek het wel. In het begin van de wedstrijd brak zelfs even het zonnetje door.
Wie er niet bij was heeft heel wat gemist. Zo heeft waarschijnlijk voor het eerst een atleet een halve marathon gelopen met kinderwagen! Ja, u leest het goed, Erik Poppe uit Biggekerke legde de 21 km af met kleine Krijn in de kinderwagen. Het was de eerste halve marathon voor Krijn en bij de finish kreeg het manneke een welverdiende medaille. Ik liep in het begin vlak achter Erik en ik had alle moeite om hem bij te houden. Zijn tijd van 1.33 mocht er dan ook wezen. Meer hierover maandag in de PZC.

Verder hadden we zaterdag een verrassende winnaar op de halve marathon. De Belg Anthony Pochet was op het allerlaatste moment door een mosselbedrijf overgehaald om mee te lopen. En dat hebben we geweten. Hij liep, onder zware omstandigheden, een fraaie tijd van 1.11.14. Daar kun je mee thuis komen.
Dat het zwaar was bleek ook wel uit het feit dat de EHBO het behoorlijk druk had. Helaas was een aantal mensen onwel geworden. Een meneer werd voor de zekerheid meegenomen met de ambulance. We hopen dat het goed met hem gaat.
Dan nog even over de afstanden. Volgens mij klopten die dit keer aardig. De 10 kilometer was vergeleken met vorig jaar zo’n 300 meter langer waardoor het nu een echte (minimaal) 10 km was. Ook de halve marathon klopte aardig al blijft het met de boulevard in het parkoers lastig meten. Iedereen kiest daar z’n eigen weg om uit de wind te lopen dus vandaar dat je met gps verschillende afstanden krijgt. Zelf was ik wel tevreden met m’n tijd. Weliswaar een kleine 2 minuten langzamer dan vorig jaar, maar zoals ik al zei was het parkoers door een extra lus over het Bellamypark een flink stuk langer.
Uitslagen zijn te bekijken op www.pzc.nl/familieloop

17 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

17 Reacties op “PZC Familieloop, voor elk wat wils

  1. Cees van den Bulck

    Ik was als EHBO’er aanwezig bij de PZC loop. Je moet toch wat doen als je geblesseerd bent en niet mee kan lopen, maar dit terzijde.
    Net als Maurice vond ik het ook zeer opmerkelijk, dat er drie mensen onwel geworden zijn; één tijdens en twee na de loop. Eigenlijk ben ik er best wel van geschrokken, te meer ook, omdat ook vorige week bij de Stadsloop in Middelburg een persoon tijdens de loop onwel werd. Bij twee van de drie lopers heb ik gisteren, voor zover mogelijk, hulp verleend . Ik vond het zeer opmerkelijk, dat beide mensen goed tot zeer goed getraind waren, naar eigen zeggen. Ook uit verder navragen bleek niet, dat zij met te weinig kilometers in hun benen gestart waren. Extreem zwaar kan ik de PZC loop nu ook niet noemen en hiermee spreek ik uit ervaring. Al even opmerkelijk is het, dat ook vorig jaar 112 gebeld moest worden bij de PZC loop. Nader onderzoek lijkt mij zeker zeer nuttig en wenselijk. Af en aan rijdende ambulances zijn nu eenmaal geen reclame voor de loopsport. Nogmaals, niemand treft schuld; het kan gewoon toeval zijn, maar als er iets aan gedaan kan worden om dit te voorkomen, dan ben ik graag bereid om als EHBO’er (en ervaren loper) een bijdrage te leveren, al weet ik niet zo direct hoe.

  2. Beste Maurice,

    N.a.v. de deelname van de loopgroep “75% mentaal” aan de PZC Familieloop schreef ik de volgende blog op mijn website http://www.niekknolfysiocoachingaanzee.nl/blog/niekblog/blog.html. Voor de meeste deelnemers aan de groep was het proces om 15 weken met elkaar te trainen vele malen waardevoller dan de wedstrijd zelf. Tijden stonden niet of nauwelijks centraal. Iedereen heeft zijn doel gehaald, een doel dat verder gaat dan het lopen van een afstand!

  3. Jan Roovers

    Mensen onwel. Het verrast me niet. Als je de tijden bekijkt van de lopers en de namen. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het zeer veel beginners zijn. Dat is mi ook de bedoeling van de familieloop, samen lopen. Maar ik vraag me af of de lopers niet te onverantwoord bezig zijn. TE Onvoorbereid vooral. Zelfs een 10 km vraagt een gedegen voorbereiding.
    Ik heb deelnemers van de 10 zien starten als een zot en later ben ik ze wandelend tegengekomen. Dan ben je niet goed bezig. Ook doseren is een vak.
    De deelnemers aan de familieloop zijn te veel “in the hype” van het lopen. 10 km doen we wel even. Niet dus.
    NB: lopen met een kinderwagen is niet nieuw. MIsschien wel in Zeeland, maar in Duitsland een marathon uitlopen met een kinderwagen is zeer normaal. Ook in Amerika is het een gewoonte.

  4. Boudewijn

    Ik vond het vooral door de wind behoorlijk pittig. Maar zo is er altijd wel een factor die het pittig maakt, de ene keer los zand en vrij hoge temperatuur (zoals in Renesse) de andere keer veel wind. Of het extreem zwaar was weet ik niet, dat is immers niet echt objectief meetbaar.
    Uiteindelijk heb ik een redelijke prestatie neergezet.

    Heel vervelend dat er mensen onwel zijn geworden. Hopelijk kan de oorzaak achterhaald worden zodat we daar ook weer iets van op kunnen steken. Wordt dat voor hardlopen centraal geregistreerd?
    Ik ben eigenlijk ook wat te weinig training kilometers gemaakt en ben te snel gestart, maar of dat een reden is om onwel te worden? Er zal vast wel meer spelen.

    In de buurt van Goes heb ik ook regelmatig een man met een buggy of kinderwagen hard zien lopen. Geen idee of het dezelfde persoon is maar het lijkt wel vaker te gebeuren. Vind het wel leuk, er zijn niet zoveel sporten waar dit mogelijk is.

  5. Het voortduwen van een buggy of het hardlopen met een hond ( aangelijnd of los ) tijdens een hardloopwedstrijd, wordt door veel organisaties verboden. Nu er tegenwoordig zoveel te doen is omtrent veiligheid tijdens evenementen, lijkt me dit zeer logisch. Dus niet meer doen, of met je hond deelnemen aan een canicross. Ik vestig nu een record, want dit is mijn kortste reactie aller tijden, hoewel ik me afvraag of onwel worden tijdens of na het lopen ook een soort “blessure” is ( zie reacties op eerste test geslaagd ) en er opmerkelijk veel goede Zeeuwse lopers dit weekend hun heil buiten de provincie zochten. Ook iets om over na te denken.

  6. Boudewijn

    @Jan Roose
    Ik zie een verschil tussen hond en buggy. Een hond is min of meer een ongeleid projectiel, heeft in ieder geval meer een eigen wil dan een buggy.

    Natuurlijk kan het in beide gevallen fout gaat, maar ik acht de kans bij een hond net wat groter.

  7. Erik

    Jan zal wel geen honden liefhebber zijn, maar wat mijn buggy daar mee te maken heeft is mij een raadsel zeker in een familie “prestatie”loop zie ik geen gevaar voor andere lopers (ik heb ook geen enkele reactie daarover gehoord!)
    Wel vraag ik me af of Jan verschil ziet, tusssen een wedstrijd en een prestatieloop.
    In wedstrijdverband kan ik en verbod wel begrijpen maar in een prestatieloopje?

    Als zeeuwse atleten met licentie en internationale wedstrijd buiten de provicie verkiezen in plaats van de familieprestatieloop is dat alleen maar positief voor de zeeuwse atletiek.
    Als je daar ook nog ??? bijzet.

  8. Als Erik regelmatig notitie neemt van mijn reacties, heeft hij mijn uitleg over een ouderwetse prestatieloop zeker wel eens gelezen. Nog één keer dan. Een loop zonder uitslag, geen prijzen, hoogstens een herinnering, een klok, waarop de deelnemers zelf hun tijd kunnen aflezen en dikwijls keuze uit afstanden. De Stelleplasjogging in Heinkenszand is zo’n loop. Dat is voor mij een prestatieloop. De status van alle huidige loopjes is dus erg verwarrend. De PZC-familieloop is voor mij dus een wedstrijd, alleen trekt het niet de beste lopers van Zeeland en worden de regels voor een echte wedstrijd niet altijd nageleefd. En dat is bij 90% van de lopen in Zeeland het geval. Ik heb andere ideeën over wedstrijden en op de site van Zeeland Atletiek heb ik daar al het nodige over gezegd. En er hebben ook al mensen positief op gereageerd. Op diezelfde site heb ik ook eens een artikel geschreven onder de titel “Ze hebben mijn sport afgepakt “, waarin ik de ontwikkeling van wedstrijd- en trimlopen van de afgelopen 45 jaar beschrijf. Ik heb overigens niet echt een hekel aan honden. Wel aan de manier hoe sommige mensen er mee omgaan. En ik hoop toch echt dat er bij de komende wedstrijden, of zijn het prestatielopen, niet nog eens 10 jonge vaders of moeders met hun buggy gaan meelopen, want elke deelnemer, die daardoor ten val komt, is er één teveel.

  9. Erik

    Ik heb het niet over een ouderwetse prestatieloop maar over die van 2011!
    En daar is wel een uitslag en evt.een bosje bloemen bij, is dat zo verkeerd dan?
    Voor mij is het een wedstrijd als ik mijn KNAU licentie in moet vullen!
    Dan blijven er in onze provicie niet echt veel wedstrijden over.
    De PZC familieloop is gewoon een leuke loop voor iedereen met of zonder buggy.
    En wie daar over “valt” kan beter thuis blijven!

  10. Jan Roovers

    Ik vermoed, maar dat zullen ze niet bekennen, de organisatie is overvallen door de buggy. Er zijn geen overduidelijke regelementen hiervoor, denk ik (met nadruk op DENK IK!!), ik heb ze in ieder geval nooit gelezen of gepupliceerd gezien. De PZC pronkte nu met een unicum en benaderde het positief. Maar is lopen met een buggy positief?
    Als toeschouwer en meefietser heb ik diverse reacties gehoord vanaf de kant gehoord;
    He wat leuk.
    He iemand die wil opvallen.
    Is dat niet gevaarlijk?
    En vanuit het peloton waren ook diverse reacties:
    “stel dat ik er over val” is er daar 1 van (ook hier waren reacties van he wat leuk), maar inderdaad. Wat als je er over valt?
    Het is lopen voor eigen risico, maar ook dat heeft grenzen.
    Kortom: wie er over “valt” kan beter thuisblijven, vind ik ongepast!

  11. Bedankt voor de steun, Jan. Alleen als wij onze wedstrijdlicentie moeten invullen is het voor Erik een wedstrijd en dan blijven er niet veel over. En dan nog. Bij het over een paar weken startende stratenloopcircuit moeten wij onze licentie opgeven, maar er staan ook honderden lopers aan de start, die geen licentie hebben. Heeft de organisatie daar invloed op? Kan een wedstrijdleider ( is die bij een trimloop ook aanwezig ) deze mensen ergens op aan spreken? Ik zie daar dan kinderen meelopen, die volgens de reglementen niet aan een dergelijke afstand mogen meedoen. Hinderlijk in de weg lopen mag blijkbaar ook. En zo krijgen we steeds meer van dat soort wantoestanden. Ik weet dat er talentvolle lopers om minder hinderlijke reden dan een buggy niet meedoen aan lopen, zoals Renesse en de PZC-familieloop. Meerdere afstanden tegelijk van start laten gaan, wat tot een soort wedstrijdvervalsing kan leiden, is voor sommigen zo’n reden. Door de bomen zien we het bos niet meer. Daarom ook op deze site mijn verhaaltje over het hoe en wat van wedstrijd- en trimlopen in de afgelopen 45 jaar.

    Ze hebben mijn sport afgepakt.

    In 1964 werd ik lid van een atletiekclub. Atletiek bestaat uit een heleboel onderdelen, maar in het kort is het lopen, springen en werpen. In het begin oefen je op bijna alle onderdelen en tijdens wedstrijden bij de jeugd doe je daar dan ook aan mee. In de winter waren er een paar crossen en park/stratenlopen. Zoals in alle andere sporten nog steeds gebruikelijk is, moest je lid zijn van een club om mee te mogen doen. Stel je voor: een voetbalwedstrijd, waar naast 22 spelers ook nog 80 anderen proberen tegen de bal te schoppen. Of een Tour de France, waar naast 200 profs zo’n 800 wielertoeristen in de weg komen rijden. Alleen in de winter liepen er ook niet-aangeslotenen mee. Dit waren meestal scholieren, die eens een wedstrijdje wilden proberen. Als ze in hun klasse een paar keer op het podium eindigden, hadden ze de keuze tussen: lid worden van een club of niet meer mee doen. In Goes zijn er op die manier veel talenten bij de atletiek gekomen. Door o.a. de AVRO-cross werden zogenaamde prestatielopen steeds populairder. Hier kon iedereen deelnemen en het ging om het uitlopen van de afstand. Er was geen uitslag, wel een aandenken en de afstand was relatief kort. Daarnaast waren er wedstrijden voor leden. Deze formule kreeg overal navolging. Soms alleen een prestatieloop, zoals de Massaloop in Oostkapelle ooit begonnen is. Maar steeds meer werd na een wedstrijd nog een prestatieloop georganiseerd. Voor de clubs betekende dit: KASSA. Toen kwam de periode, dat men wedstrijd- en prestatieloop ging combineren. Organisatorisch een stuk gemakkelijker. Atleten met een startnummer en “trimmers” met een kaartje. Maar ook dat is verleden tijd. Iedereen heeft nu een startnummer en ze komen allemaal in de uitslag. Dus eigenlijk geen verschil tussen wel of niet lid van de KNAU. Ook het voordeel bij het inschrijfgeld is voor leden dikwijls minimaal en het inschrijftarief is steeds hoger geworden. De KNAU ging ook nog een wedstrijdlicentie invoeren en zo werd het nog ingewikkelder. Ruim 80% van de deelnemers aan door atletiekclubs georganiseerde lopen is geen lid. Wedstrijden voor alleen KNAU-leden, maar dan wel met een licentie, zijn er alleen op de atletiekbaan en bij een paar crossen. En dat worden er steeds minder. Voor iemand van 60 jaar allemaal niet zo belangrijk meer, maar toch…..Ze hebben mijn sport afgepakt.

    Ik heb veel stukjes geschreven, waarin ik het huidige hardlopen op de korrel neem. Van de modale hardlopers krijg ik dan steevast de opmerking: “Gun je ons deze sport niet? Mogen er alleen maar goede lopers meedoen?” Dat kan ik niet met ja of nee beantwoorden, maar misschien zit het antwoord wel in bovenstaand verhaaltje!

    En nu zwijg ik erover.

    t

  12. Boudewijn

    @Jan Roose
    Ik had meer last van een mede loper die mij bijna langs achter tackelde dan van de buggy.

    @Erik
    Ik kan mezelf het bezwaar van Jan Roose wel voorstellen. Het maakt m.i. geen verschil wat de status van de wedstrijd is, het aantal lopers (zowel met als zonder buggy) en het parcours bepalen hoe groot het gevaar is. Daarbij gaat het niet alleen om eventuele risico’s voor andere lopers, maar ook voor je eigen kind. Je wil niet meemaken dat een andere loper door jouw buggy valt, maar je wil zeker niet meemaken dat je kind op dat moment iets overkomt.
    1 hardloper met buggy vind ik wel leuk, toen we elkaar tegenkwamen keek ik vlug of er wel een kind in lag.. Je hebt ondanks de buggy ook nog een behoorlijke tijd gelopen, maar als er (veel) meer mee gaan doen dan zou het best wel eens hinderlijk of zelfs gevaarlijk kunnen worden. Ik weet niet waar de grens ligt, een aantal noem ik daarom bewust niet.
    Ik vind het heel positief dat je mee hebt gedaan, andere jonge ouders die hardlopen zullen je voorbeeld wellicht volgen en ook met de kleine hard gaan lopen..
    Je moet niet je ogen sluiten voor de risico’s voor anderen en je kind die kleven aan deelname aan een hardloopwedstrijd met een buggy. Het vereist volgens mij in ieder geval wel een extra inspanning omdat andere lopers geen buggy verwachten.

  13. claudia

    Heren, heren, alstublieft, waar gaat t over!
    Waar maken jullie je druk om, t was gezellig zaterdag, iedereen heeft lekker gelopen, zeeuws windje erbij, een verrassing als winnaar en een man met n buggy. Geen ongelukken gebeurd (op ehbo e.d. na), geen onvertogen woord vanuit de organisatie, gewoon volgend jaar weer.
    En vroeger is niet meer, alles veranderd, vroeger liep men ook niet met n ipod of runkeeper… Er zijn ook veel meer lopers bijgekomen de laatste jaren en dat blijft volgens mij nog ff doorgroeien, goed toch dat iedereen nu de kans krijgt om te lopen en er blij van wordt dat hij/zij een rondje kan rennen, het 5 of 10 km volhoudt en zijn/haar eerste wedstrijdje loopje en natuurlijk zijn dat vooral recreanten en geen topsporters die geen top tijden lopen maar toppers hebben we in Zeeland ook, geweldig toch dat dat allemaal met elkaar loopt in dezelfde loopjes/wedstrijden. Wedstrijden voor de snelle jongens en meiden zijn er ook en daar doen degene die gewoon lekker willen lopen voor de fun echt niet aan mee.
    Lopen is vooral leuk, gezellig, onstspannend en inspannend en goed bezig zijn en vooral voor iedereen, GENIET ervan dat je t kan, dat kan echt niet iedereen zeggen.

  14. Sluit me volledig bij de woorden van Claudia aan. De PZC Familieloop heeft een recreatief karakter, het is (voor velen) een eerste kennismaking met hardlopen. Volgens mij heeft iedereen het naar zijn zin gehad en is er geen onvertogen woord gevallen. Dat is het doel van de PZC Familieloop. En wie zich niet in deze formule kan vinden moet een andere wedstrijd kiezen en die zijn er inderdaad genoeg. Erik liep met zijn buggy netjes aan de kant van de weg (op de boulevard vol in de wind waar de rest op de stoep liep), daar heeft echt niemand last van gehad. Het was gewoon een mooie stunt. En natuurlijk moet je zoiets niet in het Stratenloopcircuit met smalle paadjes doen, maar dat spreekt voor zich denk ik.

  15. Harm

    Het enige wat mij benieuwd is hoe hard hij gelopen zou hebben zonder buggy!

  16. Tom

    Jantje Roose, haal eindelijk je vingers eens van je toetsenbord en ga eens echt iets bijdragen aan de Zeeuwse atletiek, ipv iedere keer als de beste stuurman aan wal te roepen wat er niet deugt. Jouw stukjes op deze en gene site veranderen namelijk weinig tot niets, maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook al gemerkt.

  17. Beste lezers en reageerders op het artikel hierboven over de PZC familieloop 2011. Eigenlijk voel ik geen behoefte om mijn reactie over de buggy(met inhoud) deelnemer René en het wel of geen prestatieloop zijn van de PZC run op dit blog toe te voegen. Wel dank ik Jan voor zijn herhaalde promotie voor de Stelleplasjogging die AV’56 5 september aanstaande organiseert. Iedereen is bij deze uitgenodigd, kan mee komen doen. Papa’s en/of mamma’s met of zonder buggy. Baasjes van honden, katten en wat al nog meer kan hardlopen. Leeftijd maakt niet uit van 5 tot 79 jaar… Oja 80-ers zijn uiteraard ook van harte welkom. Meedoen en gezond bezig is goed voor iedereen! En nog gezellig ook… Uiteraard wel met een goede basis gezondheiden. Voor iedereen geldt het is op eigen risico!

    Binnenkort op http://www.av56.nl meer informatie over de Stelleplasloop in Heinkenszand en is er de mogelijk om in te schrijven. Inschrijven kan al wel voor de 16 september te lopen Stadsloop van Goes.

    PS. Wat mij toch wel bezig houd is… wie zat er in die buggy? Heeft hij of zij ervan genoten? René… krijgen we dat via dit blog nog van je te horen?

Geef een reactie

