Eerste test geslaagd

door Koen de Vries

Een half uurtje geleden steeg er een luid gejuich op in m’n hoofd. De eerste van twee kniefitheidstesten was geslaagd. Vier keer vijf minuten hardlopen met daartussen een minuutje rust, verliepen geheel en al pijnloos. Zondag is test numero twee. Als die ook lukt is, denk ik, hoop ik, het ergste leed geleden. 

M’n moeder heeft me geleerd om altijd positief te blijven en ik moet zeggen dat me dat meestal lukt. Wat die knieblessure betreft, runnersknee geheten, was het soms wat minder. Het was een ongrijpbaar fenomeen. Dagen voelde ik helemaal niks, maar als ik dan weer eens ging lopen dan kreeg ik na een kwartiertje langzaam weer last.  Ik kon dan beter stoppen, anders ging een onzichtbaar wezentje mijn been met scherpe messen te lijf. Hij prikte overal. Niet alleen in m’n knie, maar ook in m’n kuit, m’n bovenbeen, m’n voet, ja zelfs in m’n bil.  De rotzak.

Achteraf  gezien heeft een periode van grote drukte, gelardeerd met griep en een migraine-aanval me goed gedaan. (Positief blijven denken). De afgelopen drie weken ben ik nauwelijks in beweging geweest en die lichamelijke rust heeft me goed gedaan.  De keerzijde van de medaille is dat m’n conditie tot het nulpunt is gedaald. Maar die is na een paar weken weer helemaal terug (Positief blijven denken).  Helaas komt de PZC Familieloop te vroeg, maar nu kan ik de loop ook eens van de andere kant bekijken. Daar leer je ook weer van (Positief blijven denken).

Als u nog mee wilt doen, dat kan. Inschrijven kan morgen voor de 10 en 21,1 km nog tussen 9.30 en 10.30 uur bij de PZC-bus voor het Arsenaal (Vlissingen).  Voor wie wel eens moeite heeft met positief denken, lees onderstaand gedicht (eerste couplet William Blake – Auguries of Innocence), knip het uit en hang het boven je bed.

To see a world in a grain of sand,
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand,
And eternity in an hour.

Advertenties

4 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

4 Reacties op “Eerste test geslaagd

  1. Hardlopen en blessures lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. Toch verwondert het me niets. Het zijn dikwijls dezelfde lopers, die geblesseerd raken. Een poosje rust en weer proberen, enz. Volgens een recente telling trekken een paar miljoen Nederlanders minstens één keer per week de loopschoenen aan. Dus zitten er vast wel een paar duizend bij, die eigenlijk ongeschikt zijn voor deze sport. Lichaamsbouw en andere verborgen gebreken belemmeren een constante training. Over verkeerde training, foute schoenen, ongezonde voeding, enz. heb ik het dan nog niet. Ik had ook veel meer talent als hand- en basketballer, maar lopen is mijn passie. Gelukkig ben ik in al die jaren nooit ernstig geblesseerd geraakt, maar het prototype van een hardloper ben ik zeker niet. Toch adviseer ik mensen, die constant geblesseerd zijn, hun heil te zoeken in bijvoorbeeld een vorm van fietsen. Wil je toch binnen de atletiek blijven? Misschien schuilt er in jou wel een goede werper of springer. Koen moet in de archieven van de PZC maar eens zoeken naar de sportieve loopbaan van Bert de Jonge. Tophandballer in de jaren 70 en via wegwedstrijden in aanraking gekomen met baanatletiek. Daarna uitgegroeid tot de beste kogelstoter en discuswerper in onze provincie. En daarna trainer van zijn opvolger. Ik denk dat er morgen in de PZC-familieloop genoeg potentiële opvolgers van Bert meelopen, maar ze zullen het zelf niet beseffen en zolang baanatletiek een ondergeschoven kindje blijft, ook nooit kunnen proberen. Alle deelnemers succes en goed weer toegewenst. En….positief blijven denken.

  2. Boudewijn

    @Jan Roose
    Misschien heb je wel gelijk, maar als ik zo eens om mezelf heen kijk en op fora lees dan kan ik mezelf niet van de indruk onttrekken dat velen die geblesseerd raken te snel weer teveel willen.
    Alhoewel ik niet gehinderd wordt door kennis van zaken veronderstel ik daar een mogelijke oorzaak als men nagenoeg doorlopend geblesseerd raakt.

    Na een periode van blessures is het misschien beter om heel rustig het hardlopen weer op te bouwen, train bijvoorbeeld mee met een start to run groep.. Ondertussen kan er op de fiets aan conditie worden gewerkt.

  3. Ik ben op medisch gebied ook niet deskundig, Boudewijn en als die deskundigen het gaan uitleggen, begrijpt de gemiddelde mens er meestal niets meer van. Natuurlijk zijn je waarnemingen juist. Na een blessure begint men te snel, traint te veel en raakt weer geblesseerd. Maar waar komt de eerste blessure vandaan? Overbelasting, verkeerde schoenen of een ongelukje? Dat laatste is het minst erg. Het tweede kun je corrigeren. Het eerste ook, als je de oorzaak weet, maar er zijn ook lopers, die bij een minimale training toch chronisch geblesseerd raken. Laat al die lopers, die de afgelopen jaren om die reden zijn gestopt , hier maar eens reageren en vertellen over hun ervaringen.Je leest altijd, dat beginnende lopers, zeker als ze een tijd niets aan sport hebben gedaan, zich moeten laten keuren door een arts. Hart en longen moeten natuurlijk in orde zijn. Mensen met overgewicht kun je aanraden eerst af te vallen d.m.v. wandelen en/of fietsen. Maar controleert men bij de meeste lopers ooit de conditie en dus de belastbaarheid van botten, spieren, pezen en gewrichten? En is er overal een goede doorbloeding? Ik blijf bij mijn standpunt. Voor sommige mensen zijn bepaalde sporten ongeschikt. Niet alleen in het hardlopen, maar bij veel blessures in het voetbal ( van Persie, Robben, om maar 2 bekende namen te noemen ) zet ik ook vraagtekens. Hier kun je niet meer spreken van pech, maar van een lichaam, dat de belasting niet aan kan. Tot slot nog een aspect uit eigen ervaring. Soms loop ik in een periode weinig wedstrijdjes. Niet bewust, maar omdat het zo uitkomt. De motivatie om te trainen wordt bij mij dan iets minder. Ik moet namelijk een doel hebben. Toch ga ik lopen, maar het gaat eigenlijk stroef. Volgens mij liggen blessures dan ook op de loer. Gelukkig heb ik genoeg ervaring om dat te voorkomen. Veel variatie in de training. Niet alleen maar duurlopen op de weg, maar ook onverharde ondergrond, versnellingen, regelmatig andere schoenen, beetje fietsen en noem maar op. En zodra het kan weer een paar wedstrijden plannen, al is het op de baan.

  4. Irene van de Giessen

    Gefeliciteerd Koen met je geslaagde test. Ik hoopdat je snel weer lekker kan lopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s