Topweekend voor hardlopers

door Maurice Steketee
Zeeuwse hardloopliefhebbers konden de afgelopen dagen flink aan hun trekken komen. Een tien kilometer, tien Engelse mijl, een halve marathon en zelfs een hele marathon (net buiten Zeeland) stonden op het programma. Volgens mij hebben zo’n beetje alle Zeeuwen met hardloopschoenen in huis wel ergens aan een wedstrijd(je) meegedaan. Het topweekend voor hardlopers begon vrijdagavond met de Nadorstloop. Helaas viel de belangstelling voor deze wedstrijd, die al jarenlang wordt georganiseerd,  een beetje tegen. Dat zal alles te maken hebben gehad met de Halve van Renesse, die een dag later werd gehouden. Honderden sportievelingen kwamen hier in actie op de 10 kilometer en halve marathon. Als ik de reacties op Twitter zo lees moet het een fantastisch evenement zijn geweest. Ik ga proberen volgend jaar ook mee te doen, want als ik de foto’s zo eens bekijk, was het er ook lekker druk met publiek en dat geeft altijd een extra dimensie aan een hardloopwedstrijd.
Voor wie de halve marathon niet ver genoeg was, kon zondag zijn hart ophalen tijdens de eerste editie van de  Brabantse Wal Marathon net over de provinciegrens in Hoogerheide. Ook hier stond een hele horde Zeeuwen aan de start. Om een lang verhaal kort te maken, er was voor ieder wat wils afgelopen weekeinde. Zelf heb ik het helaas alleen met wat trainingsrondjes moeten doen. Komende vrijdag ga ik weer wel voor het ‘echie’ lopen in de stadsloop van Middelburg. Hopelijk trekken dan ook alle Zeeuwen weer massaal de hardloopschoenen aan.

7 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

7 Reacties op “Topweekend voor hardlopers

  1. Boudewijn

    Hoi Maurice,

    Als de Halve van Renesse volgend jaar weer wordt georganiseerd moet je zeker overwegen om mee te doen. Ik heb aan de 10km variant meegedaan en de organisatie was werkelijk uitstekend.

    Groet,

    Boudewijn

  2. Een druk maar mooi hardloopweekend… DAT WAS HET ZEKER!
    (Wel jammer voor de mensen die de Nadorstloop organiseerden! Maurice zou wel eens gelijk kunnen hebben met zijn conclusie dat deze loop qua deelnemers door het drukke programma dit weekend wat tegen viel).

    Als AV’56-er (hoe chauvinistisch kan een mens zijn 🙂 ben ik best wel in mijn nopjes met de winst van Anita Joziasse in de Brabantse Wal marathon. Na Saskia Goole die een paar weken geleden het hoogste schavot beklom van de Zeeuws Vlaanderen marathon nu 2 AV kanjers in de schijnwerpers als kandidaat kustmarathon kanshebbers?! Of ben ik nu toch wat te voorbarig…?

    Ikzelf was zaterdagmorgen al vroeg uit de veren. Ik werd om 9 uur verwacht in Renesse om wat hand en span diensten te bewijzen bij de 1e door hardloop nestor Cor Muller en zijn team georganiseerde Road to Renesse. Vanwege een achillespeesblessure (alweer…) had ik me niet ingeschreven en omdat ik toch van plan was het spectakel in Renesse te gaan bekijken had ik bedacht dan maar mijn diensten als ‘vrijwilliger’ daar eens aan te bieden. Ik heb daar geen spijt van gehad. Wat leuk… om ook dit eens mee te maken. Linten spannen. Toeristen die pogingen ondernamen om het parcours in hartje Renesse over te steken beschermen tegen voorbij razende hardlopers enz enz. Best leuk om eens op deze manier bij een hardloopevenement betrokken te zijn! Op deze manier heb ook ik net als alle deelnemers en hun supporters de ‘geboorte’ meegemaakt van weer een prachtig Zeeuws sportevenement erbij! Gefeliciteerd Cor en organisatieteam. Op wat kleine schoonheidsfoutjes na was het een mooi evenement met mooie winnaars. Tommy Staal de afgetekend winnaar van de 10 kilometer wedstrijd wil ik toch graag even extra in het zonnetje zetten! Een aantal weken geleden door een takenbeet opgezadeld met Lyme en dan nu als jongeling tussen de meute op deze manier als eerste over de streep komen! Das knap! vind ik.

  3. Cees van den Bulck

    Op de website van Atletiek Zeeland heb ik al gereageerd op het verslag op die website van de Nadorstloop. Ik wil deze tekst hier graag herhalen:
    Ik was enigszins ontsteld over de laatste regel van Sjaak Sinkes verslag van de Nadorstloop, dat dit waarschijnlijk de laatste Nadorstloop is geweest, vanwege het aantal van 84 deelnemers, als gevolg van de concurrentie.

    Afgezien van de vraag of 84 mensen voor zo’n loopje weinig is, zou met het verdwijnen van de Nadorstloop toch een brok Zeeuwse wegatletiek geschiedenis verdwijnen. Met de uurloop van Zeeland Sport was de Nadorstloop in de jaren 70 een van de eerste Zeeuwse wegwedstrijden.

    Er kwamen grote namen aan de start en waren grote winnaars als Piet Vonck, Cor Vriend en Wies van Houte. Tijden van rond de 50 minuten en 30 man onder het uur, waaronder ikzelf, waren geen uitzondering. Helaas is de Nadorstloop de laatste jaren verworden tot een soort veredelde trainingsloop zonder enige uitstraling.

    Ik schrijf dit met bij voorbaat mijn excuses aan te bieden aan de mensen die zich hier toch voor inzetten als Hans Leijdekkers en Anton Vael. Zonder hen was er helemaal geen Nadorstloop meer geweest. Was de Nadorstloop nog steeds een grote wedstrijd geweest, dan had de organisatie van de halve marathon van Renesse nog wel eens een keer nagedacht over hun datum. Want de concurrentie is de grote oorzaak van het geringe aantal deelnemers.

    Is een verschuiving naar een woensdagavond misschien een optie?
    Cees van den Bulck – Middelburg

  4. Jan Roovers

    De woensdag zou zeker een goede dag zijn. Althans, dat denk ik. De stratenlopen zijn ook op woensdag en deze zijn druk bezet. Ook wel mede door vakantie. Maar ik voorzie potentie op woensdag, zeker wat later in juni, voor deze loop.
    Wat helaas ook niet meehielp voor deze Nadorstloop is het vaak gewijzigde parcours. Mede door de N57 werkzaamheden etc.

  5. Ook ik betreur de teloorgang van de Nadorstloop. Vorig jaar schreef ik op 8 juni ook een epistel in de bewoordingen van Cees. Als ik het heb over een veredelde prestatieloop of geen echte wedstrijd, komt er een hoop commentaar. Laten we het dus maar een vis-noch-vlees-loop noemen, zoals er zoveel zijn in de provincie. De belangstelling wordt steeds minder en alleen nieuwe evenementen scoren. Tot daar ook weer het nieuwe af is! Maar dat bij 2 wedstrijden in hetzelfde weekend lopers verkeerd lopen vindt blijkbaar niemand zo erg.

  6. Jan Roovers

    Dat vind ik ook opmerkelijk Jan Roose. Dat lopers verkeerd worden gestuurd. Het zijn vrijwilligers die onderweg staan, chapeau, maar je zit er wel mee en het doet afbreuk aan het evenement.
    BIj de Domburgloop gaat de fietser verkeerd. Bij de Nadorstloop worden 3 lopers verkeerd gestuurd (zij lopen 20 km ipv 10EM door het extra rondje) en ook bij de Halve van Renesse gaat het mis met de koploper.
    Hoewel ik van Renesse wel hoorde dat dat meer aan de loper zelf moet liggen. De bewegwijzering was meer dan voldoende. Of mogelijk is het hersteld na het passeren van de koploper, want niemand snapte het.

  7. Boudewijn

    Ik vond de bewegwijzering in Renesse op het laatste stuk van de 10km niet optimaal, dat kan ook komen doordat het laatste stuk voor mijn gevoel veel bochten bevatte. Ik was in ieder geval erg blij met de fietsster die vlak voor mij reed.

    Als je tijdens een wedstrijd volop hard aan het lopen bent dan focus je vooral daarop, niet op het zoeken van de weg. Maar dat hoef ik hier vermoedelijk niet uit te leggen 🙂 een halve aanwijzing of niet duidelijke aanwijzing is dan te gemakkelijk verkeerd uit te leggen.
    Ik bedoel dit zeker niet als verwijt maar meer als een punt van aandacht voor de resp. organisatoren. Het kan (bijna) altijd beter.

    Groet,

    Boudewijn

Geef een reactie

