Wel of geen warming-up?

Doet u een warming-up voordat u gaat hardlopen? Vandaag stond er op nu.nl een artikel over de voorbereiding van sporters op een wedstrijd. Uit onderzoek is gebleken dat een korte warming-up beter voor de prestatie is dan een lange.  Vijftien minuten warmlopen is beter dan 50 minuten.  Dat klinkt op zich logisch, maar toch zijn er veel (top)sporters die een warming-up doen van meer dan 45 minuten. Zelf doe ik eigenlijk ook nooit een warming-up. Alleen tijdens een wedstrijd loop ik even in maar dat is zeker niet langer dan een kwartier. Je kunt er alleen maar energie mee verspillen denk ik altijd maar. Tijdens een training loop ik helemaal nooit in. Dan is het vanuit het vertrek in een keer door rennen naar het eindpunt. Heel soms stop ik nog even om wat rekken en te strekken, maar uit weer een ander onderzoek blijkt dat dat de kans om blessures helemaal niet vermindert.

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

3 Reacties op “Wel of geen warming-up?

  1. Boudewijn

    Ik doe altijd een rustige warming up, daarna altijd rekken en strekken. Ook na het lopen altijd even rekken en strekken, doe ik dan niet dan krijg ik geheid last van mijn spieren.
    Grappig dat mijn eigen ervaringen kloppen met het onderzoek waar in het tweede artikel naar wordt verwezen. Nu nog afwachten tot daar een onderzoek naar komt.

  2. Mireille

    De wetenschappers zijn hier niet uit. Of tenminste… voor zichzelf misschien wel want het ene onderzoek bewijst het ene, maar andere onderzoeken spreken het nut ervan weer tegen.
    Behalve een fysieke voorbereiding kan de warming-up ook een goede mentale voorbereiding zijn (je geeft dat al aan omdat je het alleen bij wedstrijden doet) en een middel om door de eerste vermoeidheid heen te lopen. Mijn antwoord op jouw vraag zou dan zijn: vind je het zelf nuttig, doe het dan, en anders niet!

    PS. Ik geloof wel in het bewijs dat het “slecht” is om in de cooling-down te gaan rekken/strekken. Je hebt je spieren net “volgelopen” of misschien wel overbelast en dan ook nog eens gaan rekken!

  3. Boudewijn

    Wel of niet rekken, wel of geen warming-up wordt wat mij betreft niet ingegeven door wat wetenschappers de laatste keer naar aanleiding van het zoveelste onderzoek concluderen.
    Ik lees het vaak met belangstelling maar mijn eigen ervaring is voor mij persoonlijk bepalend. Ik doe waar ik mezelf goed bij voel, ik wacht wel op het onderzoek wat mij gelijk geeft 🙂

Geef een reactie

