Vetpercentage

Door Maurice Steketee
Vorige week moest ik er dan toch aan geloven: de sportkeuring. Zoals ik al eerder heb gemeld moet ik voordat ik aan de marathon van Rome mee mag doen een gezondheidsverklaring afgeven. Omdat mijn huisarts die niet wilde ondertekenen, moest ik een sportkeuring ondergaan. Vorige week was het zover.    
Bij het Sport Medisch Adviescentrum Zeeland werd ik in een halfuurtje gekeurd. Ik had gekozen voor de basiskeuring. Volgende week zal ik in de papieren PZC (en op dit blog) uitgebreid ingaan op wat zo’n keuring precies inhoudt, maar één ding kan ik alvast verklappen: ik ben te dik. Althans, m’n vetpercentage is te hoog. Het ligt op 16.9 procent, terwijl 15 voor iemand van mijn leeftijd normaal is. Ik kreeg niet het advies om nog meer te gaan hardlopen. Wel is het belangrijk om gezonder te gaan eten. Of zoals de sportarts zei: geen broodjes shoarma midden in de nacht. Nu deed ik dat toch al zelden, maar vanaf nu ga ik weer wel beter op m’n voeding letten. Zeker nu er een marathon in het verschiet ligt.

Advertenties

5 thoughts on “Vetpercentage

  1. Hoi Maurice,
    Als je advies nodig hebt wat betreft het veranderen van je eetpatroon kun je altijd bellen hoor! Ik wil je graag adviseren! 🙂

    Groet Geertje Huurman
    Gewichtsconsulent & Sportvoedingsadvies

  2. Beste Maurice. Gewicht is naast de motorische basiseigenschappen een belangrijke factor tijdens het hardlopen van een marathon. Je moet immers bij elke stap de zwaartekracht overwinnen. Als je echt voor een prestatie gaat is het zaak om de juiste balans te krijgen tussen je gewicht en spierkracht. Er is allerlei onderzoek verricht om dat te bepalen. Als je geinteresseerd bent moet je het boek “Racing Weight” van Matt Fitzgerald maar eens lezen. Dat is te vinden op bol.com Groeten en succes in Rome

  3. Hoi Maurice,

    Wil je ook met ons delen hoe het vetpercentage vast is gesteld? Afhankelijk daarvan mag je ook bij het vaststellen nog wel wat vraagtekens zetten.

    De meeste tabellen die ik heb gevonden geven per leeftijdscategorie een bandbreedte die als normaal wordt gezien en een optimaal vetpercentage. Wellicht is het optimale 15% wat dus wellicht niet onmiddellijk hoeft te betekenen dat je vetpercentage te hoog is.

    Met vriendelijke groet,

    Boudewijn

  4. In mijn praktijk heb ik een weegschaal die ook het vetpercentage meet, deze is echter niet echt zuiver. het gaat met impedantie meting en reageert ook op de hoeveelheid vocht die je hebt gedronken op het moment van de meting. Maar over het algemeen gaat het bij mensen die willen afvallen om het gewicht wat zij willen verliezen.En als daarbij het vetpercentage dan gestaag maar langzaam naar beneden gaat is dat mooi! Bij sporters is het een heel ander verhaal. Mannelijke duur (top) sporters streven vaak naar een vetpercentage van 8-10%. Als ik sporters begeleid gebruik ik daarom een huidplooimeter die bij goed gebruik een veel zuiverder beeld geeft. Goede voeding die voldoende voedingstoffen bevat en weinig, maar niet té weinig vet en eventueel een aanvulling met supplementen geeft goede resultaten.

    Groet Geertje Huurman Gewichtsconsulent

  5. Het vetpercentage is vastgesteld met een vetpercentagemeter. Vervolgens wordt er gekeken hoe oud je bent, je lengte en gewicht en daar wordt dan een tabel op losgelaten. Per leeftijdsjaar is er al verschil.
    groeten Maurice

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s