Maarn of Vlissingen

 door Koen de Vries
Op de burelen van de PZC wordt nog regelmatig gesproken over de Familieloop. Dat zal u niet verbazen, want dit blog staat vol met PZC-ervaringen.  Ik vond dat wel prettig, want dankzij mijn collega’s hoefde ik eens een poosje niet te verzinnen waarover ik het nu weer in dit blog zou moeten hebben. Dankzij dat weekje ‘nietsdoen’ heb ik nieuwe inspiratie opgedaan voor het blog, dat minstens tot en met 4 oktober – het Kustmarathonweekend – zal doorlopen. 

Ik wilde het nog één keer hebben over de loop van vorige week zaterdag. Mijn gewaardeerde oud-collega Cees van den Bulck (wij waren vroeger beiden onderwijzer) verbaasde zich over het feit dat enkele Delta Sport-atleten, onder wie Arjan Beije,  een halve marathon in Maarn verkozen boven die van de PZC Familieloop. Ik had het stukje over de zege van Beije zelf getypt, waarschijnlijk een beetje gedachtenloos, want over die invalshoek heb ik niet nagedacht.  Maar er zit wel wat in. De Delta Sporters zullen vast een goede reden hebben gehad om de provincie Utrecht te verkiezen boven Vlissingen. De reden die Martin in het gastenboek aangeeft, vind ik echter een zwakke. Beije zou het niveau van de Familieloop ontgroeid zijn. Als dat werkelijk zo zou zijn, zouden Miquel van Tongeren, Niels Koole (beiden op de halve marathon), Tim Pleijte, Ronnie Overgaauw en Jesper Francke (op de 10 kilometer) ook niet aan de start hebben moeten staan in Vlissingen. Met alle respect: zijn zijn minstens even snel als Beije.  Het mooie van de Familieloop is nu juist dat iedereen meedoet: van crack tot kruk. Niels Koole suggereerde na afloop om kleine geldprijzen beschikbaar te stellen aan de snelsten, om nog veel meer goede lopers naar Vlissingen te trekken. De wedstrijd is volgens hem daar goed genoeg voor.

Zelf zal ik de Familieloop nooit overslaan ten koste van welke loop elders dan ook. Hetzelfde geldt voor de Zeeuwse Kustmarathon. Die hoop ik in elk geval tot en met mijn 65e jaarlijks te blijven lopen. Tegen zo’n evenement in eigen provincie wegen bij wijze van spreken nog geen tien gratis marathonnen van New York op.  Maar goed, zo ver is het nog niet. Eerst maar eens kijken hoe het met het Zeeuwse stratenloopcircuit zal gaan. Ik ben van plan aan de meeste uit het rijtje Zoutelande-Westkapelle-Domburg-Burgh Haamstede-Vlissingen mee te doen.  Tot voor kort betekende Haamstede of Vlissingen voor mij een voorzichtig begin van de voorbereiding op de Kustmarathon. Nu ga ik waarschijnlijk pas na Haamstede op vakantie. Het betekent dat ik geheel tegen mijn gewoonte in regelmatig mijn luie vakantiestoel zal moeten verlaten om geen trainingsachterstand op te lopen. Dat zal nog niet meevallen. Maar wat er ook gebeurt, Martin, aan de start van de Kustmarathon zal ik op 3 oktober in Burgh Haamstede staan.

 
1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Maarn of Vlissingen

  1. Draver

    Volledig mee eens Koen

Geef een reactie

